VERGİ
7183 Sayılı Turizm tanıtma ve geliştirme Kanununa dayalı olarak, dijital hizmet, konaklama, değerli konut ve gelir vergisi tarifesine yeni dilim oranı ekleme gibi yeni vergiler 02.11.2019 tarihi itibariyle hayatımıza girmiş bulunmakta dır.
Bütçede gelir - gider denklemindeki muvazenenin yapılamaması durumunda başvurulan bir yöntemdir. Ancak bizlere göre yanlış bir yöntemdir. Çünkü tahsil edilemeyen vergiler nedeniyle ya belirli zaman aralıkları ile yapılandırmaya gidilmekte, ya çeşitli cezalarda olduğu gibi affedilmekte, ya da bu aybaşı itibariyle olduğu gibi yeni vergiler konulmaktadır.
Vergi Tahsilatı Oranları
2007 % 91,10 2008 %89,70 2009 %87,40 2010 %86,20 2011 %85,60
2012 % 86,40 2013 %86,80 2014 %85,20 2015 %84,70 2016 %81,20
gibi düşmekte olan bir trende sahiptir.
Örneğin: %10 Genel KDV. Bakanlar kurulu kararı ile %18 olarak uygulanmakta dır. Bu yüksek oran, hem tahsilatı azaltmakta hem de yükümlüleri kayıt dışına itmektedir. Yine bu yüksek oran görüşüme göre önce yüzde 14' e çekilmeli ve bir bölümü (%7'si) KDV2 Programında olduğu gibi tahsil edilmeli, kalanı ise yine mahsup edilebilmelidir. Böylece gelir idaresi hem hatırı sayılır bir nakde kavuş muş olur, hem de maliye, devreden vergi yüküyle büyük borç stokundan kurtulmuş olur.
Cumhurbaşkanlığı Yüksek İstişare Kurulu Üyesi Sayın Bülent Arınç'ın Bir sözünü hatırlatmak isterim. "israf önlenebilse, vergi almaya gerek kalmaz" demişti. Vergiler ve oranları arttırıldıkça, tahsilatlar da düşecektir. Sistem, tahsil edilebilir ve sosyal bir vergi düzeninden oluşmalıdır.
Ali ÖZBOYACI