Isparta’mızın geleceğini neden markalaştırmıyoruz
Bayram AYGÜN
Emekli Öğretmen/Köşe Yazarı
Isparta’lı Gülyağı ve Aromatik Yağlar Sanayicileri Derneği Başkanı, Osmanlı Kültürel, Ekonomik İlişkiler Tarihi Yazarı, İşadamı Nuri Erçetin’in “Son32.com” muhabirine verdikleri demeci okudum. Duygulandım, heyecanlandım.
Isparta’mızın geleceğine yönelik kozmetik’te şehrimizin’ bir iz markası, dünya markası taşıması yönüyle bu demeci çok önemsiyorum.
Saygıdeğer Erçetin’in önerisine, gül ürünlerinin, diğer aromatik bitkiler anlamında başka başka kozmetik ürünlerin yetiştirilmesi, altyapı ve sanayisinin kurulması yönlerini de hep düşünmüşümdür. Isparta’mız endüstriyel kozmetik ürünler merkezi olma, dünya arenasında bir marka olması yönünde SDÜ’müzün, ITSO’muzun öncülüğünü bekliyoruz .
Saygıdeğer Erçetin’ler sülalesini, Isparta tarihinin içinde, kültürel, ekonomik gidişatında hep memleketsever çizgi gösterdiklerini tarihi notlardan görmekte, okumaktayız.
Dokumacılık, halı dokumacılığı, iplik sanayi, yağlı bitkiler (Gülyağı) ticari dışsatım yönleriyle dünya piyasasını bilen, kozmetik sanayii ihtiyaçları, müşteri istekleri ve çeşitliliğini, değişik yönleriyle bilen birisidir Sayın Erçetin. Tarihin içinden gelen, bir Ispartalı olarak Erçetin’lerin özellikle rahmetli Baba Ekrem Erçetin’in gül ve gül ürünleri üretiminde Isparta’mızın ait olduğu yüceliklere tırmanması anlamında çok mücadeleler veren atadan bir aile olduklarını bilmeyenimiz yoktur.
Saygıdeğer Nuri Erçetin Bey’in dünya kozmetik piyasasını bilen, bu konuda bir akademik birikiminden yararlanmak gerekmiyor mu?
Kozmetik dış Gülyağı ve Aromatik Yağlar dış satım pazarlarlarını, dünya pazarlarını atadan gelen bir gezginlikle kozmetik pazarlarını tanıyan, bilen Saygıdeğer Ekrem Erçetin’in bu birikimlerinden Isparta’mızın yararlanması gereklidir.
Gerçekten Isparta’mız için gerekli, haketmiş bir kimliğiyle çeşitli ürün ve mamulleri yönüyle Kozmetik' te ''global bir marka'' mutlaka yaratılmalı.
Şimdiye kadar ihmal edilmiştir. Bu hedefe varma yolunda önce yol haritası belirlenmeli. Yılların birikimi olarak: Şehrimiz Isparta, sadece kurumsal bir marka “Gülbirlik” kurumunu ayakta tutabilmişiz. Global (uluslararası) anlamda şehrimizin markası eksik kalmış. Markalaşamamışız ne yazık ki!.
Erçetin Bey’in kafasındakileri iyice anlayıp; endüstriyel katma değeri olan çeşitliliklere yönelmeli Isparta’mız.
Misyonumuz, yani görevimiz Ispartalılar olarak kendimize yönelik merdiven altı üretimden vazgeçip; Erçetin bey’in önerilerini dikkate almak zorundayız. Bu işi bilen, dünya pazarlarını, endüstriyel ürünleri tanıması yönüyle kendilerinden mutlaka yararlanılmalı.
Endüstriyel ürün çeşitliliği, üretimi, hasatı, işlenmesi, paketlenme, dış-iç satım pazar bulma çalışmaları yönlerinden Sayın Erçetin Bey’den neden yararlanılmıyor? Isparta'nın Kozmetik' te ''global bir marka'' yaratılması zamanı gelip geçmekte.
Akademik çevrelerin İnovasyon olarak nitelendirdikleri endüstriyel kozmetik ürünlerin üretimi, müşteri isteklerine göre yenilenmesi, ürün yetiştirme sağlığı ve hastalıklarıyla mücadelesi gibi tüm konularda, dünya ve iç piyasanın akışını bu düşünceler ışığında yeniden düzenleme ihtiyacıyok mu!...
Erçetin Bey’in öncü yardımlarını esirgemeyeceğine inanmaktayım. Bu konuda tekrar edeyim: Erçetin ailesinin tarihi bir deneyimi, memleketseverlilkerini çok iyi bilmekteyim. Araştırmalarım beni yanıltmaz diye düşünüyorum. Zaman geçmeden bu ailenin tarihi ve güncel tecrübelerinden yararlanılmalı.
A.Nuri Erçetin’in mesajı açık: Isparta’nın kozmetik sanayisinde endüstriyel çeşitlilikle birlikte vizyonumuz (yol) global (evrensel) bir marka yaratmak olmalı. Bunu başardıktan sonra Isparta’mızın yüzünü ağartacak markalar, ürün çeşitlilikleri dünya pazarlarında rekabet ettikçe; merdivenaltı gül ürünleri dahil diğer endüstriyel kozmetik ürünlerdeki hileli imalat ve pazarlama hünersizlikleri hünere, onurlu bir üretim-pazarlamasına, dolayısıyla kazanca, aş-iş’e dönüşecektir.
Sayın Erçetin Bey’in kafasındaki de budur diye düşünüyorum.
Kozmetik ürünlerin turizm girdisiyle birlikte dünyayı etkileyen evrensel Isparta markası olarak, Isparta’mızın adını uçak gövdelerine yazdırmak içten bile değildir.
Bunu ele alacak kurumlarımızın başında ITSO (Isparta Sanayi ve Ticaret Odası) tarihten gelen bir alışkanlıkla, onurla bunun başlangıcını yapabilir. Erçetin Bey’in yönlendiriciliğinde bu iş yürüyebilir.
Ünüversitemiz SDÜ, Gülbirlik, diğer Gül ürünleri imalatçıları, Gülyağı, Aromatik Yağlar Sanayicileri Derneği yöneticileriyle beraber büyükçe bir proje yapılamaz mı? Bu konuda koordinede Sayın Vali’miz Şehmuz Günaydın’ın hazır olduğunun da biliyorum.
ITSO Sayın Başkanı Şükrü Başdeğirmen’in bu konuda çok şeyler yapacağını da biliyorum. Sayın Başdeğirmen’in atalarının bir zamanlar un sanayinde, Şayak Dericilikte, renkli sahtiyan (deri ürünleri) üretiminde, Çanakkale savaşında cepheye tonlarca peksimet, kendi imalatları, binleri bulan asker potini gönderdiklerini; dolayısıyla Erçetin ve Başdeğirmen ailelerinin tarihin sayfalarında neleri başardıklarını da tarihi belgelerden görüyorum.
Yazıma Erçetin Bey’in cümlesini tekrar ederek son vermek istiyorum: “ Kozmetik endüstrisi- de global bir marka yaratmak için de tüm Itrî, Tıbbi ve Aromatik Bitki düşünülmeli. Daha çok uluslararası kimlik kazandırılması gerektiğini kaydetti.”