Erol Kesici
Şehrin içerisinden sakın otoyol geçirmeyin, geçirirseniz
.
Seni
seviyorum, Aşkımız bitmeyen yol çalışmaları gibi bitmeden sürsün. Benimle evlenir
misin
. Düğün davetine metin olmakta
İçerisinden
otoyol geçen köy kasaba olur mu?
Şehrinin
içinden otoyol geçmesini istemek! Geçen otobüslerin kentin kalkınmasında çok
önemli olduğunu bu gün bile savunmak..!
1950-1970 yıllarda araç sayısı az, yol
yapımıyla ilgili ekonomik- teknik imkanlar yetersiz olması ve şehir içi dışı
ulaşımında kolaylık olsun diye, yerleşim alanlarının içinden otoyolların
geçmesi gerçekleştirilmiş. O dönemlerde bunun, kentin ekonomisinin güçlenmesi
yönünden önemli katkı sağlayacağı da düşünülmüştür. Her ne kadar bu gün de bu
fikri savunanlar olsa da, günümüzde bir çok yerde otoyollar şehrin dışına
alınmakta, yolcu otobüs ve kamyonlar şehrin içerisine alınmamakta. Bakarsak,
otoyolun şehir içinde oluşu, şehir içi trafiğini artırmakta, yıpranmaya kazalar
neden olmanın yanı sıra, zaman- para kaybına
ve oluşturduğu -solunan kirli hava ile çok ciddi sağlık sorunlarına neden
olduğu bilinmektedir
Örneğin; kentin içinden otoyol geçmesi ve yol kenarına
yerleşimler nedeniyle, Aydın- Denizli arasında 50den fazla trafik lambasıyla
karşılaşmakta. Dur, kalk, gaza bas, gürültü, kirlilik, yakıt gideri. Neden ise,
kentin içinden yol geçince, yol kazanç kapısı olacak. İşin
kolayına kaçmak, avunmak! Kentin içinden otoyol geçmesi ve otoyol kenarına
yerleşim ve ticaret, sağlık ve kazanç açısından hep zarardır..
Ya
hiç bitmeyen yol çalışmaları- asfaltlama, insanlarla birlikte yaşam içinde hep
iç içeler. Daha geçen yıl asfaltlamıştınız?! Sağlığa, keseye zarar işler. Övünen
ve sevinenler de var! Yollar yapılıyor. Yapılıyor da, hep yapılmakta yol
çalışması! Peki de, kardeşim geçen yıl- öncesi niye iyisini yapmadın diye soran
yok! Mazeret değildir, doğa- iklim
şartları, ağır tonajlı arabalar!
İçerisinden otoyol
geçen Köy kalkınır, Kasaba olur mu?
Yerleşim
alanlarının içerisinden otoyol geçerse kentlerin kalkınacağını söylemek
! Eğirdir için de
geçerli mi ? Yolcu otomobilleri, kentlerin içerisinde ne kadar para bırakmakta?
Ev- araba beyaz eşya mı almaktalar? Alırlarsa simit, gazete, WC gitmekte, çay,
çorba içmekte, ki bunların çoğu da yolcu otobüslerinde bulunmakta
! Neler
bırakmaktalar? Egzoz gazı- balatasının
zehri, aşınan yıpran yollar, kısacası verdiği zarar misli misli fazla. Trafik-
kaza-sağlık için de tehlikeli. Hala kentin içinden otoyol geçsin mi? Araştırın! Siz; otomobillerinizle
geçtiğiniz yerleşim alanlarından neler almaktasınız ve oranın ekonomisine ne
kadar katkıda bulunmaktasınız?
Dert
açmazsan daha az çare arınır
Yapılan
araştırmalar; taşıtların egzoz gazlarının, asbestli fren balatalarının- lastiklerin
aşınması sonucu bıraktığı toz- asfalt malzemesinin kimyasal etkileri; başta akciğerlere-mideye verdiği zarar, sigaradan çok daha fazla tehlikeli- ölümcül
olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında; kentin, kışın baca gazı sorunu varsa,
suyun kirliyse, her yıl asfalt yenilemeleriyle, kışın karda- buzda yollardaki
buzu çözmek için kullanılan kumun içerisine konan tuzun- kimyasalı karışımın,
zaten zehir olan asfalt malzemesini çözmesi sonucu oluşan zehir çözünmekte-
saçılmakta. Nereye gitmekte? Bize geri
dönmekte. Nasıl mı? Zehir; göle, dereye, bağa bahçeye yer altına, oradan tarımla;
elmaya, süte, ete, balığa oradan da sana bana
Bu zincirin, canlılarda
kanserlere nedeni olduğu bilinmekte ve bu nedenle ölürsünüz denilmekte! Yol yapımında; birçok
ülkeden örnek alınmalı- uygulanmalı. Yol yapmak, kazanç için değil de, yaşam
için planlanırsa, ölmeyiz-sürünmeyiz. Yola, yol açmayın! Zengin oluruz. Dert
açmazsanız, daha az çare ve hastane aranır!
Para mı, Sağlık mı her şey?
Şehrinin içerisinden devasa yollar geçirenler,
hep kaybetmiş, hastalıklarla uğraşmış-uğraşmakta ve geleceğin doğasını yaşamını
zenginliklerini kaybetmekteler. Buna Eğirdir de dahil. Otobüsler için ihtiyaçların
giderilmesi için, yerleşim alanlarının dışındaki benzin istasyonlarının yanına
yer alan lokantalar, alış veriş yerleriyle ve (yıllar öncesi var olan-bir çok
ülkede olduğu gibi) bu yerlerin geliştirilmesiyle olur.
Bir çok ülke daha sert iklimle sahip olmasına
rağmen yollar bozulmamakta, ülkelerinin hiç birinde köyün-şehrin içinden otoyol
geçmemekte. Yüzlerce km gitseniz de yol çalışması göremezsiniz
Hangisi
doğru? Yapılan bir defa yapılmış ve ender onarımlarla karşılaşıldığı
belirtilmekte.
Eğirdir de sahil yolları ilk yapıldığında ne
kadar genişlikteydi? Bu gün bile
aradığımız, ileride çok ama çok aranacak olan göl-yediğimiz içtiğimiz
suya-kaynağa, kamu yararı denilerek,
taş toprak her türlü atıkla doldurarak yol açmak ve zamanla 3kat büyütmek.
Yol açıldı! durulmadı! Dağı taşı yok
ederek, taşların düşeceğini düşünmeden! Korku içinde yaşam sunan evler yapıldı
İyimi oldu? Hiçbir
ülke, durmadan yol onarımı-asfalt yaparak, binalarla betonlaşarak gelişmez
Korumayan,
daha çok parasını, sağlığını, yerleşim alanını, geleceğini kaybeder. Yıllar sonra yol
kenarına göçen köyler eski yerlerine dönmek zorunda kalacak, otoyollar şehrin
içerisinden çıkarılacak
Yeni masraf, yeni yapı, bu ülke niye gelişmiyor? Yoldan
!...!
Katkı: Konya Eğirdir
arasındaki Antik dönemde var olan Kervan
Yolunun, 1960 yıllarının öncesinde karayolu olarak düzenlenerek, İzmir den-Eğirdir üzeri Konyaya gidecek
araçlar için trafiğe açıldığı ve 1960 lı yıllarda 1.Sahil (güney) Yolu yokken-Keşiktaş
Yokuşundan yolcu otobüs ve yük kamyonlarının geçtiği bildirilmektedir.
Sahil Yolu ilk
yapıldığında(1973-74) oldukça genişti
Bu güne yarına yeterdi
Dağlardan taş
toprak alarak Göl dolduruldu. 2 geniş yol daha ilave edildi, yol 3 lü otoban!
oldu !!! Yavaş gitsek olmaz mı ..? Göl burası! Gölün etrafına Konya-Barla vb
için otoban yapılmamalı
Yasalara
uyulmalı. Mümkünse Konya- İzmir Ankara vb. ulaşım- taşıma, Gölün Kuzey kesiminden yapılmalı .
Raylı sistem
Yollar tekrar tekrar yapılmakta, fakat sağlık çevre- göl geri
gelmemekte
Bu
güne kadar hala süren yol çalışmalarına harcanan parayla, tüneller, yeraltına tüp
geçitler
nice yollar yapılırdı ..!
Seyahat
ederken, yol çalışması yapılmayan bir yer-yol gördünüz mü? Ülkemizde her yıl her mevsim, hiç bitmeyen-aynı- yol çalışmaları yapılmakta. Bunca harcanan parayla;
tünel, alt-üst- tüp geçitler defalarca yapılırdı. Davetiyelere metin oldu, yol
çalışmaları gibi aşkımız hiç bitmesin, benimle evlenir misin. Acı kara
mizah. Gülmeyelim ağlayalım. Asfalt, göl,
egzoz;
imkan olsa da otoyol; tünel- yeraltı
vb çalışmalarla Eğirdirin
çevresinden geçse.
Diğer bir sorun, asfalt çalışmaları her yıl hem de
yükseltilerek yapılmakta. Neden yol kazınarak yapılmaz da durmadan yükseltilir?
Önceleri yollar evlerle- bahçelerle bir sevideydi (Türkiye ye özgü asfalt çalışması-yükseltme
daha çok para kazanmakta birileri) şimdi ise yollar yükseldikçe yükseldi,
binalar, bahçeler yolun 3-4 m. altında kaldı
Sokak araları her yer asfaltla
adeta kalaylandı... Su baskınları olduğu
zamanda
Bu yıl yağış
takdir!!!!
Çözüm, iyi yol yapmada. Yolu kazanç ve
arkasından gelecek yapılaşmalara ve doğa tahribatlarına neden olmamak amacıyla
yapmalı. Otoların yaşam alanlarına giriş çıkışları kısıtlanmalı ( kapalı-otopark- şehir içi metro-tramvay-
hibrit araç). Toplu taşımada, demiryolu- metro vbleri geliştirilmeli. Şehir içinde
bisiklet kullanımı teşvik edilmeli. Çözüm çok