6 ŞUBAT EĞİRDİR’İNE BAKIŞ…
Eğirdir Kırsal Kalkınma Planına
Akademik Katkı Paneli
6 Şubat 2016 Eğirdir
10 Maddelik Sonuç Bildirgesi
1. Gerek kırsal alanda gerek kentsel alanda insanlar memnun olmamakta ve sorunlarını dile getirmektedir. Hangi politikalar uygulanırsa uygulansın bu sorunlar bitmemektedir. Bu sorunların temelinde insanın doğadan ve topraktan gitgide uzaklaşması vardır. Bu anlamda Eğirdir’de insanı doğaya yeniden bağlayacak en etkili politika bisikletli yaşam ve kırsal yaşamın benimsenmesi olacaktır.
2. Kırsal kalkınmanın gerçekleşmesi Moseley’in de 2003’te belirttiği 10 parametreye bağlıdır.
3. Avrupa Birliği Kırsal Kalkınma politikalarında temel hedefler 4 ana eksenle açıklanmaktadır. Bu eksenler; Yerel Sektörlerin Rekabet Gücünün İyileştirilmesi, Çevre ve Kırsal Kesimi İyileştirme, Kırsal Alanlarda Yaşam Kalitesinin Arttırılması, Kırsal Ekonominin Geliştirilmesi’dir. Tüm süreçlerde en önemli nokta ise “kırsal alanda yaşayanların çıkarlarının ön plana alınması”’dır.
4. Bisiklet, Kentiçi ulaşımda oldukça zaman kazandıran, Oldukça sağlıklı, Karbon Salınımının Azaltılmasına Katkıda bulunan, Biyofiziksel ve Psikososyal kirliliğin azaltılmasına katkıda bulunan, otomobilin ulaşımda kapladığı alanın 'A’üne (15), otomobilin satın alma fiyatının 1/80’ine, otomobil bakım masraflarının 1/100’üne sahip olan, Bisiklet genç-yaşlı, kadın-erkek herkes tarafından kullanılabilen, çok özel beceriler gerektirmeyen, bireylere zevk ve özgürlük duygusu veren, stresi ve vergisi olmayan, fiyatı bireylerin satın alabilme güçleri içinde olan, arızalandığında arızası kolay giderilebilen bir araçtır. Enerji tüketimi açısından herhangi bir yakıta ihtiyaç duymaması ve dolayısı ile hava ve gürültü kirliliğine sebep olmaması ve diğer etkenlerle bisiklet sürdürülebilirliğin (geleceğin) taşıtıdır.
5. “Bisikletli yaşam ve ulaşım insanın kendine, topluma ve doğaya olan saygısının bir sonucudur.”
6. Bisikletli Yaşam, Doğrudan veya dolaylı olarak;
•İklim Değişikliği
•Emisyon Salınımının Azaltılması
•Biyofiziksel ve Psikososyal kirliliğin azaltılması
•Obezite
•Kent İçi Erişilebilirliğin Arttırılması konularına vurgu yapmakta ve çözümler getirmektedir.
7. Dünya’da Kopenhag Bisiklet dostu kentler indeksine göre her yıl belli kriterlere göre seçilen kentler Bisiklet Dostu Kentler olarak nitelendirilmektedir. Bizim için önemli olan nokta ise bu kentlerin adları değil, nasıl bu hale geldikleridir.
8. Bu kentlerde uygulanmış 5 E modelini inceleyecek olursak; Mühendislik (Engineering), Eğitim (Education), Teşvik (Encouragement), Kanun ve ilgili yasa oluşturma (Enforcement), Değerlendirme (Evaulation) boyutlarını ayrıntılı olarak ele aldıkları görülmektedir.
9. Bisikletli yaşamın avantajları, kırsal kalkınmanın temel hedefleriyle oldukça paralellik göstermektedir. Bu durum bir bütünsellik oluşmasını gerekli kılmaktadır. Kırsal kalkınma ve bisikletli ulaşım bir yaşam biçimi ve kültürdür. AB Kırsal kalkınma politikalarında da önemli vurgular yapıldığı gibi bu kültürün oluşumunda temel hedef kitlelerden birisi gençler olacaktır.
10. Kırsal Kalkınma sürecinde gençleri hedef kitle alarak uygulanabilecek stratejiler;
¸ Kırsal alanda temel hizmetlere erişim sağlanmalı,
¸ Ekonomi çeşitlendirilmeli ve İstihdam olanakları arttırılmalı,
¸ Genç çiftçilerin üretimleri teşvik edilip onlara destek sağlanmalı,
¸ Gençlerin kırsal alanlarda eğitim olanakları arttırılmalı,
¸ Gençlik Turizmi Uygulamaları (gençlik kampları, izci kampları gibi),
¸ Hülagü KAPLAN hocamızın fikri olan, Üniversitelere kayıt olan öğrencilere ayda 1 lira ödeyerek yada ücretsiz olarak bisiklet sahibi olma şansı verilmesi,
¸ Ulaşım araçlarına bisikletle binildiğinde ücretsiz alınması veya indirim uygulanması,
¸ Ulaşımın her aşamasında bisiklete gerekli önceliklerin verilmesi,
¸ Ulaşımın her aşamasında bisiklet paylaşım sistemleri, yolları, istasyonları uygulamaları,
¸ Bisikletli ulaşım için ulaştırma, güvenlik ve park etme konularında gereken altyapının sağlanması şeklinde ortaya çıkmaktadır.
Doğa SEZER
Ankara, 11 Şubat 2016