16:46:22 VALİ ABDULLAH ERİN’İN 24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ MESAJI 16:40:00 BAŞKAN ŞÜKRÜ BAŞDEĞİRMEN’İN 24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ MESAJI 16:35:28 ESKİ ÖZEL HÜKÜMLER / YENİ ÖZEL HÜKÜMLER VE MAYIS/24’ ÜN  46 MADDELİK ÇIKTISI?!!! (7. Bölüm) 16:17:26 EĞİRDİR BAYBUĞAN’DA KAZA 7 YARALI 15:21:32 YARINLARIN KİLİDİNİ AÇACAK ANAHTAR ÖĞRETMENLERİN ELİNDEDİR 15:17:12 BAŞKAN ÇELİK: ÖĞRETMENLERİMİZ, ÜLKEMİZİN GELECEĞİNİ İNŞA EDİYOR 15:10:27 ÖĞRETMENLERİMİZİN GÜNÜ KUTLU OLSUN 09:55:55 İNSAN YETİŞTİRME  MÜHENDİSİ: ÖĞRETMENLER 09:41:04 EĞİRDİR’DE KIŞ TEDBİRLERİ KOORDİNASYON VE İŞ BİRLİĞİ TOPLANTISI YAPILDI 09:37:21 İL GENEL MECLİS ÜYESİ ABDURRAHMAN SİNAP: “BADEMLİ KÖYÜ - DAVRAZ KAYAK MERKEZİ YOLU NE OLDU?” 17:24:55 EĞİRDİR’DE ARACIN KAPILARINI AÇIP TRAFİĞİ TEHLİKEYE SOKAN ŞAHSA 2 BİN 858 TL İDARİ CEZA KESİLDİ… 12:05:07 2024 Yılı “Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi Destek Programı” İlan Edildi 11:36:30 EĞİRDİR SAFRAN ÜRETİM MERKEZİ OLUYOR… 11:19:35 Eğirdir Belediyespor Kulübü Yönetimi Kaymakam Çimşit’i Ziyaret Etti 11:15:02 Isparta İl Enerji Verimliliği Yönetim Birimden Kaymakam ÇİMŞİT’e Ziyaret 11:07:36 ITSO’DA LİDERLİK VE YÖNETİM BECERİLERİ SEMİNERİ DÜZENLENDİ 11:02:07 ERKILINÇ: KURUMUMUZ RESMÎ İLAN HAKEDİŞLERİNİN GARANTÖRÜDÜR 17:40:01 ITSO’NUN SERBEST BÖLGE ÇALIŞMALARI DEVAM EDİYOR 17:13:16 Eğirdir’de Safran Hasadı Heyecanı 16:48:45 ESKİ ÖZEL HÜKÜMLER / YENİ ÖZEL HÜKÜMLER VE MAYIS/24’ ÜN  46 MADDELİK ÇIKTISI?!!! (5 - 6. Bölüm)

BÜTÜN DİLLERİN ANASI TÜRKÇE (5. Bölüm)

eğirdir haber,akın gazetesi,egirdir haberler,son dakika,BÜTÜN DİLLERİN ANASI TÜRKÇE (5. Bölüm)
Haberin Tarihi: 12.7.2024 09:22:43 - Okunma Sayısı:665 defa okundu.

Ali Taş yazdı...

BÜTÜN DİLLERİN ANASI TÜRKÇE

  1. 5.Bölüm

TÜRKÇE gibi dillerde (model -1) yukarıdan aşağı bağlantıları içerir ve ÖZELLİKLE ÇOCUKLARDA; OKUMA BECERİSİNİ DAHA OLUMLU YÖNDE GELİŞTİRİR.

Bu da SLF-3 yapısal sinir ağının kullanılmasıyla mümkündür. Daha hızlı iletişime izin verir. Ayrıca bu modelde dinlenme ağının (DMN’nin) işlevselliği ve düşünmeye katkısı önemlidir. Dinlenme ağı (DMN); olaysal ve anlamsal bellek, araştırma ve zihin teorisi gibi daha yüksek bilişsel işlevlerle ilişkili ve sağlam düşünmeyi sağlayan bir ağ olur. Dinlenme süreleri sırasında dinlenme ağının bölgeleri işlevsel ve etkili bir şekilde birbirine bağlanır. Anlamsal çözümlemenin de (AG’nin de) anlamanın ve kavramanın itici bir rol alması sağlanır (Sharaev ve ark. 2016). Buna karşılık; dinlenme durumunda, içsel düşünceleri bastırmak ve hedefe yönelik davranışı yönlendirmek için çeldiren görevler (görev negatif ağ), devre dışı bırakılır. Bununla birlikte; bu ‘deaktivasyon’, örneğin; yazılı sözcüklerin anlamsal işlemesi sırasında azalır. Bu da dinlenme ağının algısal veya sessel (fonolojik) uyaran özelliklerinden ziyade anlamsal uyaran özelliklerini temsil etmede rol oynadığını gösterir. Buna göre dinlenme ağının beyin bölgeleri bir dilin ses (fonolojisi) ve yazımından bağımsız olarak anlamsız sözcüklere kıyasla anlamlı sözcükleri işlerken daha güçlü bir şekilde meşgul olur (Lin ve ark. 2016). Dinlenme ağı, anlam bilimin yanı sıra anı (epizodik) belleğin oluşumunda da rol oynar (Baldassono ve ark. 2017). Olaysal bellek, bir olayın anlamsal zenginliğiyle güçlendirilir ve dolayısıyla anlamsal bellekle iç içe geçer (Renault ve diğerleri, 2019). Genel olarak burada tanımlanan kavrama ağı, duyusal içeriklerden bağımsız olarak, oldukça soyut özellikleri işlemek için gerekli anlamsal hafıza fonksiyonlarını barındıran bir beyin ağı olan dinlenme ağı ile büyük ölçüde örtüşmektedir. ‘Fonolojik’ çalışma belleği ile anlamsal sistem (fonolojik sözcük aracılığı ile erişildiği şekliyle) arasında çift yönlü ara yüz görevi gören anlamsal çözümlemenin (AG’nin) farklı bir yönü ortaya çıkmaktadır. Bu özellikle Türkçe için çift kavramaya işarettir. İlginç bir şekilde anlamsal çözümleme biriminin devreye girmesiyle (AG aktivasyonu ile) yeni edinilen bir dilin okuma hızı arasında bir bağıntı bulunmuştur. Bu da gelişmiş sessel (fonolojik) temsillerin sözcüksel olmayan (model-1’de) dillerde kod çözme sırasında kelimeyi tanımayı kolaylaştırdığı görülmüştür. Bu da Türkçe gibi dillerin çağrışım özelliğini gösterir. Ayrıca Türkçe’nin düşüncede de sağlam yapısını gösterir, aynı zamanda önemli kılar (Google’daki yöntem). Diğer dillerdeki (Ortagrafik) deneyim; zamanla bu çözümlemeye kayar ve fonolojiyi kullanarak sözcük yazımının anlamsal temsiller üzerinden doğrudan eşlenmesine olanak tanır. Dil kod çözümleme (AG), dil modelinin bir parçasıdır. Dikkat, bilişsel kontrol ve hata izleme gibi işlevler (yukarıdan aşağı) dil çözümlemede önemlidir. TÜRKÇE HARİCİNDEKİ DİĞER DİLLERDE ÇİFT ÇÖZÜMLEME EKSİK KALIR.

 

Sonuç olarak; dile dayalı kavramsallaştırma (özellikle MATEMATİKSEL OLMAYAN DİLLERDE) ön beyin ile hedef alanlar arasında nispeten az örtüşme vardır yani bağlam etkisi yoktur. Kavramsallaştırma, ön beyin ile anlamsal çözümleme arasındaki düşünüş şeklinden ortaya çıkar. TÜRKÇE GİBİ HEM YAPISAL HEM DE İŞLEVSEL YOLAĞI KULLANAN DİLLERDE HIZLI ANLAMA GERÇEKLEŞİR. İşlevsel yolak odaklı diller ise hızlı anlamadan yoksun kalır.

            BEYİN YAPILARIYLA TUTARLI OLAN TÜRKÇE, ANA DİLDİR YANİ BÜTÜN DİLLERİN ANASIDIR.

-SON-

Bu Haberi Paylaş



Yorum Yap