16:46:22 VALİ ABDULLAH ERİN’İN 24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ MESAJI 16:40:00 BAŞKAN ŞÜKRÜ BAŞDEĞİRMEN’İN 24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ MESAJI 16:35:28 ESKİ ÖZEL HÜKÜMLER / YENİ ÖZEL HÜKÜMLER VE MAYIS/24’ ÜN  46 MADDELİK ÇIKTISI?!!! (7. Bölüm) 16:17:26 EĞİRDİR BAYBUĞAN’DA KAZA 7 YARALI 15:21:32 YARINLARIN KİLİDİNİ AÇACAK ANAHTAR ÖĞRETMENLERİN ELİNDEDİR 15:17:12 BAŞKAN ÇELİK: ÖĞRETMENLERİMİZ, ÜLKEMİZİN GELECEĞİNİ İNŞA EDİYOR 15:10:27 ÖĞRETMENLERİMİZİN GÜNÜ KUTLU OLSUN 09:55:55 İNSAN YETİŞTİRME  MÜHENDİSİ: ÖĞRETMENLER 09:41:04 EĞİRDİR’DE KIŞ TEDBİRLERİ KOORDİNASYON VE İŞ BİRLİĞİ TOPLANTISI YAPILDI 09:37:21 İL GENEL MECLİS ÜYESİ ABDURRAHMAN SİNAP: “BADEMLİ KÖYÜ - DAVRAZ KAYAK MERKEZİ YOLU NE OLDU?” 17:24:55 EĞİRDİR’DE ARACIN KAPILARINI AÇIP TRAFİĞİ TEHLİKEYE SOKAN ŞAHSA 2 BİN 858 TL İDARİ CEZA KESİLDİ… 12:05:07 2024 Yılı “Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi Destek Programı” İlan Edildi 11:36:30 EĞİRDİR SAFRAN ÜRETİM MERKEZİ OLUYOR… 11:19:35 Eğirdir Belediyespor Kulübü Yönetimi Kaymakam Çimşit’i Ziyaret Etti 11:15:02 Isparta İl Enerji Verimliliği Yönetim Birimden Kaymakam ÇİMŞİT’e Ziyaret 11:07:36 ITSO’DA LİDERLİK VE YÖNETİM BECERİLERİ SEMİNERİ DÜZENLENDİ 11:02:07 ERKILINÇ: KURUMUMUZ RESMÎ İLAN HAKEDİŞLERİNİN GARANTÖRÜDÜR 17:40:01 ITSO’NUN SERBEST BÖLGE ÇALIŞMALARI DEVAM EDİYOR 17:13:16 Eğirdir’de Safran Hasadı Heyecanı 16:48:45 ESKİ ÖZEL HÜKÜMLER / YENİ ÖZEL HÜKÜMLER VE MAYIS/24’ ÜN  46 MADDELİK ÇIKTISI?!!! (5 - 6. Bölüm)

BÜTÜN DİLLERİN ANASI TÜRKÇE (4. Bölüm)

eğirdir haber,akın gazetesi,egirdir haberler,son dakika,BÜTÜN DİLLERİN ANASI TÜRKÇE (4. Bölüm)
Haberin Tarihi: 11.7.2024 10:15:31 - Okunma Sayısı:553 defa okundu.

Ali Taş yazdı...

BÜTÜN DİLLERİN ANASI TÜRKÇE

(4. Bölüm)

Dilin, beynin yapısal yürütme bölgeleriyle bağlantısı vardır. Okuma; anlama özgü dil işleme bölgelerine dayalı olsa da, daha geniş anlamda yürütme süreçlerini uygulayan bölgeleri de, planlama işlemini (DLPFC) kapsadığı da ortaya çıkmıştır. Sol arka ön beyin bölgeleri planlama (DLPFC) ve bağlam (DMPFC); hem okuma hem de MATEMATİK için gerekli olan yürütme süreçlerini destekler (Journal of neuropsychology, 2020). Okuduğunu anlama görevi sırasında (özellikle diğer diller de); Çince dili gibi sembol tanımlamalı dillerin şekline

benzer işlevsel bağlantı modeli vardır. Dille ilgili bölgeler esas olarak beynin dil yapısal alanlarıyla bağlantılıdır. Buna tüm dil alanlarına özgü yapısal model denmektedir (yani Tükçe için uygun model).

Dille ilgili ikinci yaklaşım (Türkçe harici diller; İngilizce ve Çince gibi diller) işlevsel modellerdir.

Türkçe ile yazı yazarken dinlenme ağının (DMN’nin) bir parçası olan benlik (Precuneus) ve uzun süreli dikkat (SPL) gibi bitişik bölgeler de dahil olmak üzere yapısal (dorsal dil) yolunun arka sol yanı, küme bölgelerine; sembol koşullarına dayalı dillerden daha fazla yapısal bağlantı göstermektedir. Bu da Türkçe’nin SLF 1’i yani yapısal yolağı kullandığını göstermektedir. Diğer diller; SLF 1’i kullanmaz, SLF 2 ve SLF 3’ü kullanır. TÜRKÇENİN ÖZELLİKLE BEYNİN SLF 1 YAPISAL YOLAĞINI KULLANMASI DİLİN ESKİLİĞİNİ GÖSTERİR. Çünkü ‘Cingulum’ sonraki yolaktır, yenidir, kavrayış yolağıdır.

Ana dil ve diğer dillerde M.Ö. 3000-2000. yılda düşünüş şeklinin dille birlikte genişlemesi ve M.Ö. 1000.’den itibaren felsefenin düşünüş şekli olarak ortaya çıkması kavramsallaşmayı getirmiştir. ANA DİLİN (TÜRKÇENİN) YAPISAL YOLAĞI (SLF 1) VE İŞLEVSEL YOLAĞI (CİNGULUM) KULLANMASI DÜŞÜNÜŞÜ ZENGİNLEŞTİRMİŞTİR. Ana matematiksel dilden ayrılan Hint-Avrupa ve diğer dillerin çoğunlukla işlevsel yolağı kullanmaları farklılaşmayı getirmiştir. HİNT-AVRUPA DİLLERİNİN MİLAT SONRASI ANA LATİNCEDEN VE YUNANCADAN KOPUŞLARI ile kurallı dilden kuralsız dil haline gelmeleri (matematiksel dilden uzaklaşmaları) kavramsallaştırarak dili anlamalarına yol açmıştır. Bunun avantajları yanında dezavantajları da vardır. Bu da önce önermenin kurulması sonra detayların gelmesi gibi hiyerarşik modeli destekler. Semboller (ya da sözcükler) daha çok görsel odaklı işleme gerektirir.

Cümle düzeyinde üst düzey bütünleşmenin yanı sıra, işlem sırasında bir kelimenin birden fazla anlamını akılda tutma becerisi sağlar. Aynı zamanda daha fazla konuşma (IFG), sağ (SMG) dil süreçlerini desteklemek için bağlamsal bilgilerle bütünleşerek kelimelerin işlevsel anlamlarını çıkarmak gibi daha genel çağrışım süreçlerine katkıda bulunabilir (LEB DEMEDEN LEBLEBİYİ ANLAMA).

Dil işleme sırasında ön beynin rolü (özellikle Türkçe gibi dillerde) cümle anlama ve anlamsal işlemeye (leksik yapılı dillere göre) daha çok katkı verir. Anlaşılmaz cümlelerle karşılaştırıldığında anlaşılır olanı anlamada daha fazla rol oynayan bölgeler sol anlamsal çözümleme, aşağıdan yukarı dikkat ve benlik merkezidir. Benlik merkezinin dikkat merkezine kadar uzanan alanlarının yanı sıra sağ yarım küredeki yan beyin kabuğu (temporal) alanlarının da anlamsal işlemeye dahil olduğu görülmüştür.

-devam edecek-

Bu Haberi Paylaş



Yorum Yap