ISPARTA’NIN DAŞÖZ’LÜ YILLARI…
Zeki TARHAN – ANKARA
BÖLÜM : 10
TARHAN – DAŞÖZ’ü DAŞÖZ yapan ve de O’nunla özdeşleşen bir projenin adı oldu “31 BİN DEV ÖĞRENCİ PROJESİ” Ve ilk valiliğiniz olan Isparta ilinde uyguladığınız bu projeyi, Isparta’ dan sonra atandığınız bütün illere de taşıyıp o illerde hayata geçirdiniz… Isparta/ Adıyaman / Malatya / Amasya/Manisa illerinde de başarıyla uyguladınız bu projeyi. Böyle bir proje, nereden aklınıza geldi, yada esin kaynağınız ne idi?...
DAŞÖZ – Eğitim bana göre; ülkemizin en önemli konusu… Ülkemizdeki çocuk sayısı, birçok ülkenin nüfusundan fazla. Ülkemizin geleceği, çocuklarımızı hangi ölçüde iyi yetiştirdiğimize bağlı. Gelecekte çok güçlü bir ülke olacaksak, çocuklarımızı diğer ülkelerden daha iyi yetiştirmemiz gerekir… Yani; gerçekte çocukların rakibi, kendileriyle birlikte sınava giren diğer arkadaşları değil, diğer ülke çocuklarıdır. Oysa çocuklarımızı, çok iyi yetiştirdiğimizi söyleyemeyiz. Bu durum, aileden başlıyor, okul ve iş hayatında da devam ediyor…
***
“…Hep bir başkasından bekliyoruz… Kendimizi bir özne olarak görmüyoruz. Örneğin; Öğrencilere, “BİR OKULU KİM YAPAR?” veya, “ŞEHRİ EN İYİ KİM TANITIR?” diye sorduğumuzda, verecekleri cevap: “Vali, Belediye Başkanı, Milletvekili, Bakan, Başbakan, Cumhurbaşkanı, Müdür, zenginler ve benzeri cevaplar verirler… Yine bunun gibi, “SİZ BİR OKUL YAPABİLİR MİSİNİZ?” Veya, “İLİNİZİ TANITABİLİR MİSİNİZ?” diye sorduğunuzda; “Biz nasıl yapalım, paramız mı var?” diye cevap verirler… Ben bu soruyu, valilik yaptığım ( 5 ) ilde de öğrencilere sordum ve aynı cevapları aldım. Bu cevaplar, tam bir “ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK HALİYDİ!!!” Aslında, yetişkinlerde de, durum çok farklı değildi.”
***
TARHAN – Sanırım burada; “EĞİTİM SİSTEMİMİZE DE BİR VURGU VAR?”
DAŞÖZ – Eğitim sistemimizdeki ve çocuk yetiştirme anlayışımızdaki bu eksikliği gidermek, çocuklarımızı daha özgüvenli, yeterlilik ve değerlilik duyguları gelişmiş, iletişim becerileri, “DEMOKRASİ KÜLTÜRLERİ” gelişmiş, “Proje Üretme” ve “uygulama becerileri” gelişmiş, aidiyet ve empati duyguları gelişmiş, kendileri ile gurur duyabilecekleri ve yaşamları boyunca, daha başarılı ve daha mutlu olabilmelerinde rehber olacak BAŞARI HİKÂYELERİ oluşturabilmeleri için ve KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞININ arttırılmasını, ilde sevgi / saygı duygularının güçlendirilmesi, çocukların kötü alışkanlıklardan kurtarılması gibi amaçlarla ilde “31 BİN DEV ÖĞRENCİ PROJESİ UYGULANMIŞTIR!!!”
***
12 DEV ADAM + 31 BİN ÖĞRENCİ + HABABAM SINIFI = 31 BİN DEV ÖĞRENCİ
TARHAN - Projenin esin kaynağınızı sormuştum?
DAŞÖZ – Proje adını; O yıllar çok başarılı olan Basketbol Milli Takımımızdan ( 12 DEV ADAM ) ve il merkezindeki öğrenci sayısından (31BİN ) almıştır. Esin kaynağı ise; “HABABAM SINIFI” dır!!! Filmde; Mahmut Hoca ve Öğrenciler, Köy Öğretmeni olarak tayini çıkan arkadaşları Ahmet’ in Köyüne bir okul yapıyorlardı… Bu proje, çok başarıyla uygulandı… Öğrenciler, proje sürecinde; vali ile “PROJE ARKADAŞI” oldular… KAYNAK YARATTILAR!!! KARAR VERİCİ VE UYGULAYICI OLDULAR!!! VE SONUÇTA; İKİ GÜZEL OKULUN YAPILMASINA ÇOK BÜYÜK KATKI SAĞLADILAR!!!
(=ÖĞRENCİLER İLK ÖĞRETİM OKULU ) / (=ÖĞRETMENLER İLK ÖĞRETİM OKULU ) Öğrencilerin Okul yapmasının, bildiğim kadarıyla bir örneği yoktu. Okul dışında; Isparta Spora yardım, Gül Festivaline katkı, DAVRAS’ ın tanıtımı ve benzeri konularda öğrenciler yardım etti…
YARIN :
ÖĞRENCİLER NASIL KAYNAK YARATTILAR?!!!