RECEP BOZKURT’U DİNLERKEN…
Zeki TARHAN – ANKARA
BÖLÜM – 3
Göller ve güller diyarını ziyaret eden batılı seyyahların Eğirdir izlenimlerini, “YÜZEN KENT EĞİRDİR” dedikten sonra BOZKURT bakın nasıl dillendiriyordu: “…İsviçre turistleri…Hayranlık çığlıklarını duymak için neden burada değilsiniz?!!! Burası yarı İsviçre / yarı Napoli olan bu yerde, neden fırçalarınızı çalıştırmıyorsunuz?!!!”
***
Evet, Recep hoca Eğirdir’in önemi ve değerini artıran üç şeyi şöyle sıralıyordu: İzmir / Eğirdir Demiryolu, Dağ ve Komando Okulu ve Eğirdir Kemik Hastanesi. Ve bakın İzmir / Eğirdir Demiryolu Hattı için neler diyordu: “… Batı Anadolu’yu İç Anadolu’ya bağlayan “İzmir – Aydın – Denizli – Dinar Demiryolu Hattı” geçmişten günümüze Eğirdir’in sosyo – ekonomik gelişimine damgasını vuran en büyük işlerden biri. Bu Demiryolu hattının 1912 yılında Burdur ve Isparta il merkezlerine uğramadan Eğirdir’e ulaşması büyük bir olaydır. Tren; Eğirdir’ den 24 yıl sonra Isparta’ ya geldi. Verimli ovalarımızın çok büyük bir bölümü emperyalist güçlerce (= İngiliz, Fransız,Yunan ) 1850 yılından itibaren yok pahasına satın alınmaya başlanmıştı. Eğirdir’in coğrafi konumu, doğal güzelliği ve Eğirdir Gölünün ulaşım yolu olarak kullanılması, emperyal güçlerin iştahını kabartıyordu… 1914 yılında Eğirdir’de kurulan Fransız Şimendifer Kumpanyasının 100 tonluk römorkörleri bulunmakta ve Eğirdir gölü üzerinde Gelendost HÜYÜK- HOYRAN – KAŞIKARA iskelelerine 24 saat taşıma yapmaktaydı.
***
“…Ve İngilizler, İzmir – Aydın Demiryolu hattını Eğirdir’e kadar getirdiler. Asıl hedefleri; Konya üzerinden Adana, Şam, Bağdat, Tahran yolu ile Hindistan’a ulaşmaktı. Isparta’ ya demiryolu hattı, Eğirdir hattından tam 24 yıl sonra yani, 1936 yılında yapıldı. O yıllarda Ispartalı’lar, trenden yararlanmak için KULEÖNÜ’ ne gidiyorlardı. Eğirdir ise; o yıllarda tam bir “MENZİL NOKTASI” durumundaydı. Gelendost, Yalvaç, Ş.Karaağaç, Beyşehir, Akşehir ve Konya’lılar İzmir’e gitmek için Eğirdir’e gelmek zorundaydılar. Anadolu’nun güney ve batı bölgelerinden, İç Anadolu ve Doğu Anadolu’ya gidecek yolcular için de en kestirme yol EĞİRDİR HATTI idi.
***
“…Trenlerin insan ve yük taşımacılığında hizmete girişi 1825 yılıdır ve aynı zamanda demiryolları da, İngiliz emperyalizminin en büyük gücü olarak dünyaya yayılmaya başladığı tarihtir. Türkiye’ de yapılmış olan ilk demiryolu, 130 kilometre uzunluğundaki İzmir – Aydın hattıdır. 1856’da başlayıp 1866’da tamamlanmıştır. Bunun devamı olarak, Dinar’a kadar gelen hat, 1890’ da ve Dinar’dan Eğirdir’e gelen hat da 1912’ de tamamlanarak işletmeye açılmıştır.”
DEVAM EDECEK…