TÜRK TURİZMİ DEĞİŞMELİ, ÇOK TURİST; ÇOK GELİR Mİ?
Yeni Dünya Düzeni olarak adlandırılan ve değişim hızla devam eden bir sürecin içindeyiz. Küresel çapta yaşamın her alanında değişim devam ederken, turizm elbette değişimden payını alacaktır. Birçok üst ve alt başlıkta faaliyet gösteren, bacasız sanayi ve istihdamın ana kapası turizm mutlaka değişecektir.
Değişim sürecinde Küresel Turizm şekillenirken, Türk Turizmi küresel değişime ayak mı uyduracak yoksa kendine özgü bir sistem geliştirip Dünyaya alternatif mi olacak?
Sektörün emekçisi olarak ve Milli Değerlere bağlı, Türk Turizminin kendine özgü sistem geliştirip dünyaya alternatif olmasını isteyen ve dillendiren bir turizmciyim…
Covid 19 Virüs salgını başlangıcı ve sonrasında yaşam hikâyemizde çok şey değişmiştir. Turizm ve Tatil anlayışımız da bu değişimden nasibini almıştır. Her ne kadar Dünyada 226 Milyon Kişi, 3S için tatile çıksa ve 3S konusunda dünya sıralamasında İspanya’dan sonra 2. Sırada Türkiye olarak bulunsak da, 3S; ‘’ Deniz ( Sea ) – Kum ( Sand ) – Güneş ( Sun ) ‘’ artık tercih de öncelik teşkil etmemektedir.
Alternatif olarak, sağlıklı, küçük ve butik, aile işletmeleri, doğal alanlar ve keşfedilememiş destinasyon yerleri tercih sebebi olmaktadır. Bu değişim en çok biz Türklerin işine yarayacaktır. Destinasyon bolluğu ve bereketi olan topraklarda faaliyet göstermekteyiz. Dünya Yeni Dünya Düzeni adı altında yapay zekâ teknolojik bir dönüşüm içinde olurken, biz kendi değerlerimize özgü gelenekçi yapı anlayışımız ile farkındalık yaratarak alternatif olabiliriz. Rekabetin olmazsa olmazı farkındalıktır.
Dünya Turizm Örgütünün ( UNWTO ) verilerine göre, dünya turizmi Rusya-Ukrayna Savaşı öncesi, Ocak 2022 de önemli bir toparlanma ile Avrupa’da ziyaretçi sayısı %199 artış göstermiştir. Ocak 2021 verileri temel alınınca % 130 artış ile 18 Milyondan daha fazla ziyaretçi sayısına ulaşmıştır.
Herkes Turizm için tahmin ve spekülasyonlarda bulunuyor. Yapılan tahminler ve açıklamalar yapan kişiler tarafından doğru kabul edilebilir. Peki, bu tahminler ve spekülasyonlar Türk Turizmi için ne kadar fayda sağlayıcıdır?
Arz – Talep olgumuz nedir?
2022 ve sonrası Yeni Dünya Düzeni olarak adlandırılan dönemde Arz’ımız nedir, Talep ne olacaktır?
Hedef daha önce belirlenmişti ve kamuoyuna deklere edilmişti; ‘’ 2022 yılı toplam 45 Milyon ziyaretçi, 35 Milyon Dolar gelir…’’
Hedefimizin olması ve hedefe varmak için izlenilecek yolun planlanması hedefe varmak için önemli bir adımdır. Fakat ben biraz daha ayrıntıya girilmesini istiyorum. Küresel Ekonomik ve Enerji Krizinin yaşandığı bu dönemde Döviz Kurundaki hareketlilik ile Döviz Türk Lirası karşısında değerlenirken, Türkiye’de ucuza tatil dönemi bitirilmelidir. Evet, yurt dışından ülkemize gelen döviz ile tatil yapan ziyaretçiler ucuza lüks tatil yapma imkânına sahip olmuşlardır. Bu yüzden ‘’ Çok Turist, Çok Gelir yerine, hak edilen gelir ‘’ oranına çıkılması için mücadele verilmelidir.
Yunanistan Merkez Bankasının 2021 yılı turizm verilerine göre açıklamasında gecelik 78,5 Euro konaklama imkânı sunduklarını açıkladılar. Türkiye’de ise 73 Dolar açıklandı. Neden Yunanistan imkân olarak Ülkemizden daha mı iyi konumdadır. Aksine destinasyon ve hizmet kalitesi, çeşitlilik göz önüne alınınca Türkiye daha verimli ve avantajlı konumdadır. İşte bu hak ettiğimiz değeri alamadığımızın örneklemesidir.
Türkiye’deki Otel Sayısı 15 Bini Geçti…
Tesis Statüsüne göre, yani Bakanlık belgeli, Belediye Belgeli ve Yatırım Belgeli Tesis Sayısı 2022 Yılı şuana kadar 15 Bini geçmiş. Ayrıca Yatak Sayısı 1.834 Bin kişi sayısını aşmış durumdaymış. Sayıların artması, çoğalması ve oranların büyüklüğü gözümüzü aldatabilir. Önemli olan ziyaretçi sayısı değil, ziyaretçilerin harcama kalemlerinin artması ve gelirin istenilen arzu edilenden yüksek oranda olması için mücadele verilmesidir. Kaba tabir ile 30 TL’ye bir kâse çorba satmak yerine 30 Euro’ya bir kâse çorba satılmasıdır. Bunun için kaliteli hizmet – ürün anlayışı tesisi ve gelir düzeyi yüksek ziyaretçi arzına ulaşmaktır.
Bunun yönetimi de Yeni Dünya Düzeni olarak adlandırılan düzene Türk Tipi Turizm Anlayışı ile bizde varız diyebilmekten geçmektedir. Ülkemizde keşfedilmeyi bekleyen bakir alanların tespiti, küçük ve butik hizmet veren işletmelerin arttırılması ve geliştirilmesi, geleneksel örf ve adetlerimize uygun hizmet ve ürün sunulması pazardaki farkındalığımızı ve sürdürülebilirliğimizi ortaya koyabileceği ve bu oranda gelir artışı sağlayabileceği düşüncesindeyim.
Türk Turizmi Değişmeli; Çok Turist, Çok Gelir Anlamı taşımıyor…
Her şey dâhil sistem ile 3S tatil anlayışı Arz ve Talep istikrarına hak ettiği veriyi kazandırmıyor. Dünya Turizmine Türk’ün Ergenekon Dağını eriterek çıktığı gibi çıkış göstermek radikal kararlar ve olağan üstü adımlar atmak gerekmektedir.
Yeni Dünya Düzeni içinde Türk Turizmi,
‘’ Her şey Türk için, Türk’e göre, Türk tarafından ‘’ şekillenmelidir.
Umut ile…