Türkiye Turizm Stratejisi 2023
Saygıdeğer Okurlarım,
Türk Turizminin gerçek ve sürdürülebilir stratejiye ihtiyacı vardır.
Strateji Nedir?
Önceden belirlenen bir amaca ulaşmak için tutulan yol anlamını taşıdığı gibi, bir ulusun veya uluslararası topluluğunun, barış ve savaşta benimsenen politikalara destek vermek amaçlı; politik, ekonomik, psikolojik ve askeri güçleri bir arada kullanma sanatı olarak da açıklanmaktadır. Fransızca kökenden oluşmaktadır.
Peki, Türk Turizm Stratejisi 2023 nedir?
Hükümet tarafından, ‘’ 28.02.2007 tarih ve 2007/4 sayılı Yüksek Planlama Kurulu Kararıyla onaylatılmış 02.03.2007 tarih ve 26450 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren Türkiye Turizm Stratejisi ( 2023 ) ve Eylem Planı ( 2007-2013 ) ‘’ olarak oluşturulmuştur. Cumhuriyetimizin 100. Yılına armağan edilmiştir. Bu strateji içerisinde;
- Vizyon
- Vizyona yönelik ilkeler
- Planlama
- Yatırım
- Örgütlenme
- İç turizm
- Araştırma ve geliştirme
- Ulaşım ve alt yapının güçlendirilmesi
- Tanıtım ve pazarlama
- Eğitim
- Hizmet kalitesi
- Kentsel ölçekte markalaşma
- Turizm çeşitlendirilmesi
- Mevcut turizm alanlarında rehabilitasyon
- Turizm gelişim bölgeleri
- Turizm gelişim koridorları
- Turizm kentleri
- Eko-Turizm bölgeleri
- Turizm stratejisinin uygulanması
- Eylem planı
Olarak başlıklar halinde program hazırlandı ve uygulama aşamasına girmişti. Programın ve detaylarının analizi için ( https://www.ktb.gov.tr/Eklenti/906,ttstratejisi2023pdf.pdf?0 ) linki tıklayarak bakabilirsiniz.
Saygıdeğer Okurlarım,
Bu strateji ve eylem planına ihtiyaç vardı. Belki bu strateji ve eylem planına katkı sağlanabilirdi. Genişletilmesi sağlanabilirdir. Fakat eleştirel boyutta değerlendirme yapmak doğru olmaz. Sadece bu açıklanan programın ne kadarı yapıldı ve sonuçları ne oldu değerlendirilmesi yapılmalıydı. Bu değerlendirme rakamsal veriler ile doğrulanabilir. Ülke olarak kazancımız nedir? Bu öz değerlendirmeyi yapmadan ilerlemek ve ya başka bir strateji geliştirmek bize zaman kaybından ve sektörün sorunlarını çözememekten öteye götürmeyecektir.
Sektörün en üst yetkilisi, Turizm Bakanımız Dünya Turizm Gününde Turizmde 2023 Stratejisini açıkladı. Açıklama ve sunumunda Bakanımız Sayın Ersoy şunları söyledi;
‘’ Türkiye’de ilk defa sürdürülebilir ve gelir odaklı bir büyüme modeline geçecek 2023 için turist başına ortalama harcamayı artırıp ortalama geceleme sayısını 9,9’dan, 10’a çıkararak ortalama 86 dolarlık harcama yapma seviyesine ulaştırmayı hedefliyoruz… ’’ dedi ve sunumuna devam etti. Bu açıklamayı ve sunumu pür dikkat izledim.
Sektör içinde bulunan biri olarak bundan önceki açıklanan planın katkısı nedir? Ve önceki planda var olan ama uygulanmayan madde var mı? Varsa, neden uygulanmadı? Yeni açıklanan planın da Türk Turizmine katkısı için ne yapılması gerekmektedir? Gibi soruların cevabını merak ediyorum. İnanıyorum ki, bu soruların cevabı bulunursa açıklanan stratejiye katkısı olacaktır. Sürdürülebilir Turizm Stratejisi ve Eylem Planı bu şekilde yol alacaktır. Aksi halde her Hükümet ve ya Bakan değişiminde Strateji ve Eylem Planı da değişecektir. Sonuç ne olacak tabi ki,
‘’ sıfıra sıfır elde var sıfır ‘’ …
Türk Turizminin, Devlet Resmi Stratejisi olmalıdır. Hedef ve metotlar aynı olmalıdır. Ne olursa olsun hedeften ve amaçtan ayrılma olmamalıdır. Bu sistemi kurabilirsek sektörü kurtarabiliriz. Yapılan çalışmaları umut verici buluyorum ve destekliyorum.
Türk Turizmini Yerli ve Milli Davaya yönelik hazırlanmasını, küçük ve butik yerlerin, işletmelerin sektörde yer almasını ve desteklenmesini, toplumun turizm sektörü içinde yer alacak seviyeye getirilmesini, buna benzer şeylerin olmasını arzu ediyorum.
Dünya ülkelerinde, Turizm Strateji ve Eylem Planlarına göz atmakta fayda vardır. Yeniden keşfe gerek kalmayabilir. Kaynak olarak öz varlıklarımız yeterli gelecektir. Harmanın iyi yapılması ve kalıcı olması sağlanmalıdır.
Stratejileri ve planları taşralarda inceleme yaparak oluşturmak çok ciddi katkı sağlayacaktır.
Saygıdeğer Okurlarım,
Yineleyerek söylüyorum, yapılan çalışmaları yerinde ve olumlu buluyor destekliyorum. Endişelerim ve sorularım eleştiri niteliğinde değildir. Amaca ulaşma noktasında katkı sağlamaktır.
Her şey Yerli ve Milli Türk Turizminin Geleceği içindir. O zaman tekrar edelim;
‘’ Her şey Türk için, Türk’e göre, Türk tarafından, Türk Turizmi için…’’
Saygılarımla.
Mehmet DEMİREL