EVİMDEKİ MİNİ EĞİRDİR MÜZESİ 6. Bölüm

eğirdir haber,akın gazetesi,egirdir haberler,son dakika,EVİMDEKİ MİNİ EĞİRDİR MÜZESİ 6. Bölüm
Haberin Tarihi: 9.9.2013 10:09:00 - Okunma Sayısı:1714 defa okundu.

Türkiye'de yapılmış olan ilk demiryolu, 130 kilometre uzunluğundaki İzmir-Aydın hattıdır.

EVİMDEKİ MİNİ EĞİRDİR MÜZESİ

 

6. Bölüm

DEMİRKÖPRÜ

            Türkiye’de yapılmış olan ilk demiryolu, 130 kilometre uzunluğundaki İzmir-Aydın hattıdır. 1856’da başlanıp 1866’da tamamlanmıştır. Bunun devamı olarak Dinar’a kadar gelen hat 1890’da ve Dinar’dan Eğirdir’e gelen hat 1912’de tamamlanmış işletmeye açılmıştır. İzmir’den Eğirdir’e kadar olan hattın uzunluğu, şube hatları hariç, 470 kilometre, 731 metredir.

            Dinar-Eğirdir hattının yapımını 1910’da üstlenen İngiliz kumpanyası inşaat süresince etrafta gördüğü Anadolu bozkırının yeknesak yapısından sonra karşısına çıkan Eğirdir’in parlak ve göz alıcı manzarasını görünce, burada görkemli bir demirköprü yapmaktan kendini alıkoyamamıştır. İstasyon binasına 300 metre kala, bir koyağı aşmak için kurduğu köprü tamamen demirden mamul, yüksek, kapkara bir alamettir. Yakından görünüşü böyle ise de uzaktan bakıldığında zarif bir şekil arz eder.

            Köprüden sonra U dönüşü ile minik bir tepeyi turlayan hat; Eğirdir’in Sivri’sini, Yazla’sını, Oluklacı’sını, Yarımada’sını ve gölün karşı sahillerini görüş kapsamına alarak Miskinler Beli’ne kadar rampayı tırmanır. Atatürk’ün trenle Eğirdir’i ziyaretinde vagonundan Eğirdir’i seyrettiği yer bu rampa üzerinde bir yer olmalıdır.

            Tren Eğirdir’in sosyal hayatında, yapıldığından beri önemli roller oynamış, sonraları diğer ulaşım araçlarının önüne çıkması sebebiyle önemini kaybederek 19 Ağustos 2002 tarihinde, yolcu azlığı sebebiyle seferleri durdurulmuştur.

            Demirköprü Hakkında Bilgiler

            Eğirdir istasyonundan 300 metre kadar uzaktaki bir koyağı aşmak için yapılan köprünün boyu yaklaşık 150 metre, eni 4.5 metredir. Kuzeyden batı yönüne doğru hafif kavisli ve 9 ayak üzerine kuruludur. Çapraz demirlerle, piramidal olarak örülmüş ayakları iki uçta 8’er, ortalarda 10’ar metre yükseklikte ve 15’er metre aralıklıdırlar. 6x6 metre boyutunda beton blokların üzerine oturtulmuşlardır. Blokların yüksekliği toprak yüzeyinden 1 ila 3.5 metre arasında değişir.

            Köprü üzerine 190’ar santimetre boyutunda 180 adet demir travers üzerine 153 santimetrelik geniş hat döşenmiştir. İki tarafında, kenarlarda 85 santimetre eninde, demir tabanlı yaya yolu ile en dışta, birer metre yükseklikte, 2.5 metre aralı 60 adet demir korkulukların; biri üst ucundan diğeri ortasından olmak üzere demir çubuklar boydan boya geçirilerek emniyet sağlanmıştır.

            Benim modelini yaptığım köprü işte bu köprüdür. 53/10000 oranında küçültülmüştür. Ağaçtan yapılmış olan modelin tablasanın boyu bir metre, eni 25 cm., köprü boyu 80 santimetredir. 2008 yılında yapımına başlamış, 2010 yılı Ağustosunda bitirmişim.

            İzmir-Eğirdir demiryolu normal ulaşım görevinde önemli olaylara da sahne olmuştur.

            Kurtuluş Savaşı’nda üstlendiği malzeme ve erzak takviyesi görevini Sayın Recep Bozkurt “Ulusal Kurtuluş Savaşında Eğirdir” isimli kitabında etraflıca anlatmıştır. Anadolu içlerine kadar ilerleyen Yunan ordusunun püskürtülmesinde, Eğirdir Gölü üzerinden, bu hatla gönderilen levazımın yararları pek çok olmuştur.

            Atatürk’ün Trenle Eğirdir’i Ziyareti Olayı

            Atatürk 6 Mart 1930 tarihinde İzmir’den Kuleönü’ne geldiklerinde Isparta’ya hat yoktu. Sabaha doğru Eğirdir’e geçmişlerdir. Eğirdir istasyonunda kaldıkları 2-3 saatin bir kısmında uykudalarmış. Uyandıktan sonra kahvaltı edilip, dönüşte rampa üzerinden Eğirdir manzarası seyredilmiş ve Kuleönü istasyonuna dönülmüş, oradan otomobillerle Isparta’ya gidilmiştir.

            Bu safhaları bizzat olayın içinde yaşamış olan kişilerin ifadelerinden öğrenelim. O zaman Eğirdir Belediye Başkanı olan Süleyman Sükuti Yiğitbaşı’nın ifadeleri şöyledir: (1)

            “Atatürk’ün bu seyahati zamanında Eğirdir Belediye reisi idim. Yazıldığı gibi Atatürk Eğirdir’e gece gelmiş, geceyi Eğirdir’de geçirmiş değildir. Sütlaç istasyonunda (2) gece biraz rahatsızlanmışlar. Seyahatlerini Eğirdir istasyonuna kadar uzatıp, sabahın serinliğinde göl havası alması tavsiyesinde bulunanlar olmuş ve bu nedenle öncü ve koruma treni muhafızları ve arabaları Kuleönü’nde kalmış ve zatına mahsus tek kompartımanıyla Eğirdir istasyonuna ancak sabahleyin gelmişlerdir. Bu terende muhafız olarak Sadenbey’in oğlu Eğirdirli Talat vardı. Diğer yabancıları bilmiyorduk.

            Isparta’dan milletvekili Hafız İbrahim Bey, vali Ekrem Bey, belediye reisi, vilayet müdürleri Eğirdir istasyonuna geldiler. Belediye reisi olarak yıldırım süratiyle çarşı ve geçiş yollarını bayraklarla donattırdım. Belediye binasına reisicumhur bayrağını çektirttim. Dağ Okulu komutanı Asım Altuğ Bey, Kaymakam ve diğer zevatla istasyona gidildi. Isparta milletvekili olarak Hafız İbrahim Bey kompartımanlarına girdi, arzu ve emellerini sordu. İstirahat edeceğini emir buyurmuşlar. Trenleri kısa süre, iki üç saat kadar durduktan sonra Kuleönü’ne hareket etti. Bizler de Vali Bey’in ve Isparta’dan gelenlerin arabalarından yararlanarak Kuleönü’ne gittik. İstasyon’da bizleri toplu halde kabul buyurdular, kendimizi tanıttık, ellerimizi sıktılar.”

            Sayın Mehmet Aldan’ın “Isparta-Yeni Ün” sayı 1, Mayıs 1966’da yayınlanan “Gazi Paşa Isparta’da” başlıklı yazısında, “Sayın Hilmi Çakmakçı, Ali Rıza Uysal ve Hilmi Dilmen’den alındığını bildirdiği” bilgiler de şöyle: (3)

            “Yıl 1930, Mart ayının başları, Gazi İzmir’dedir. Geleceği gün vilayet ileri gelenleri Keçiborlu’da karşılamışlardı. Fakat gecenin bu ilerlemiş saatinde uykudaydı. Isparta heyeti trene bindikten sonra doğruca Eğridir’e gidildi.

            Geceyi trende geçiren Gazi ertesi sabah uyandığında Eğirdir Gölü’nü ve Adalar’ı hayran gözlerle uzun uzun süzdü. Sade bir kahvaltıdan sonra tren Eğridir istasyonundan ayrıldı ve Kuleönü istasyonuna doğru ilerledi.”

            Olayın içinde bulunanlardan aldığımız bilgiler bu kadar. Eğer yorum yapılacaksa bu bilgilerin dışına çıkılmadan yapılmalı, yahut başka emin kaynaklar varsa onlardan yararlanılmalıdır.

            Eğirdir’e ulaşan demiryolu hattı Osmanlı Dönemi’nin son zamanlarında Eğirdir önemsenerek yapılan bir eserdir. O da İngilizlerin isteği ile olmuştur.                                            devam edecek

Bu Haberi Paylaş



Yorum Yap