ISPARTA MARKALAŞMALI
İnşaat ve otomotiv sektöründe faaliyet gösteren, Isparta Ticaret ve Sanayi Odası Başkan Yardımcısı İşadamı Salih Sarıkaya, Isparta ekonomisinin gelişmesi ve büyümesi adına önemli açıklamalarda bulundu.
İllerin gelişmesi için en önemli faktörün markalaşma olduğuna dikkat çeken Sarıkaya, ‘Isparta Platformu’ kurulması önerisinde de bulunarak yol haritasını şöyle çizdi: 5 ALANDA MARKALAŞMALIYIZ
‘Tarım - Turizm - Kozmetik - Eğitim ve Sağlık’ alanlarında Isparta’nın muhakkak markalaşması gerektiğinin altını çizen Başkan Yardımcısı Sarıkaya’nın altın değerindeki açıklamaları şu şekilde; “Isparta’nın acilen markalaşmaya önem vermesi gerekmektedir. Tarım - Turizm - Kozmetik - Eğitim ve Sağlık alanlarını dile getirdik ve markanın bu sektörlerde ne kadar öneme haiz olduğunu belirttik. Ancak bunları yaparken ivedilikle Isparta Platformunu kurmamız gerekiyor, bu platform şehrimize yapılması ya da yapılmaması gereken her şeye karar almalıdır. Bunun örneklerini bazı illerde görüyoruz, Denizli ve Konya’da işler bu şekilde yürüyor. Çeşitli toplum kuruluşları bir araya düzenli olarak geliyor ve bazı kararlar alıyor. Kararın altına herkes imzasını atıyor yani tek yumruk oluyorlar. Ayrıca yapılması gereken yatırım o şehirlere gelene kadar mücadelelerini sürdürüyorlar. Biz de Isparta Platformunu kurarak hem markalaşmalıyız, hemde sesimizi herkese duyurmalıyız.” dedi. Sarıkaya, Tarım - Turizm - Kozmetik - Eğitim ve Sağlık alanları hakkında detaylı bilgiler veren Salih Sarıkaya kalem kalem şu açıklamalarda bulundu.
TARIM SEKTÖRÜ
Salih Sarıkaya; “Tarımsal ürünlerimizin çeşitlilikleri ve türevleri üzerine, Süleyman Demirel Üniversitesiyle bilimsel çalışmalar yapılmalıdır. Tarımsal ürünlerimizi bu şekilde endüstriyel hale getirdiğimiz an, daha da değerli olacaktır. Şehrimizde ençok üretimi yapılan elma için bu çalışmalar çok önemli olacaktır. Sadece elma da kısıtlı kalmamalıyız. Bilindiği üzere meyve bahçesiyiz. Her bir ürünümüz için ayrı ayrı çalışmalar yapılmalıdır. Bunların haricinde ise pazarlama için birlikte hareket etmemiz gerekmektedir. Devlet desteklerini ve teşviklerini iyi kullanmamız gerekmektedir. Gereken sektörel destekleri kaçırmamalıyız. Eğer bu destekleri kullanırsak, maliyeti düşürür, rekabet gücümüzü artırırız. Ayrıca paket ve markalaşmaya yatırım yapmamız gerekmektedir. Ürünlerimizi sadece Türkiye değil tüm Dünyaya satacakmış gibi türevlendirmeliyiz. Dünya Pazar, Müşteri Kral bunun bilinciyle hareket etmemiz gerekmektedir. Müşterinin talep ve isteğine göre mal üretip, ambalajlayıp yine müşterinin ayağına kadar götürmek zorundayız” diye konuştu.
TURİZM SEKTÖRÜ
Turizmde rotamızı belirlememiz gerektiğini belirten ITSO BaşkanYardımcısı Sarıkaya; “Isparta olarak turizme açık bir iliz. Göllerimiz, dağlarımız, ören yerlerimiz, yani adım attığımız heryer turizm. Ama ne yazıkki biz bunu değerlendiremiyoruz. Bu sektörde acil olarak rotamızı belirleyip, şekillendirmemiz gerekmektedir. Hedef ve tanıtım çalışmalarımızın zamanı geldi, hatta geçiyor. Değerlerimizi ivedilikle tekrar belirlemeliyiz. Birçok sektörde olduğu gibi marka değerlerimizi çok iyi kullanmamız gerekli. Gül Isparta için çok ciddi bir marka değeridir. İlimize turisti çekip, gül bahçelerimizi gezdirip gül toplatmamız gerekiyor. Gülün serüvenini ve yolculuğunu ilimize gelen yerli ve yabancı turiste yaşatmamız gerekiyor. İnanın ki bu ciddi bir talep görecektir. Milli parklar, doğası, kış turizmi, kültür ve tarihi, coğrafyasıyla acil turizm eylem programı tüm paydaşlarla birlikte hazırlanmalıdır. Antalya bize 1 saat mesafede. Yılda oraya ortalama 10 milyon turist geliyor. Onun 1 milyonunu Isparta’ya getirmemiz gerekiyor. Önümüzde ki yıl EXPO 2016 Antalya’da yapılacak bunu da değerlendirmemiz gerekiyor. Bu fırsatları kaçırmayalım” dedi.
KOZMETİK SEKTÖRÜ
Isparta’nın kozmetik sektörü hakkında da açıklamalar yapan Sarıkaya; “Isparta Ticaret ve Sanayi Odası olarak üyelerimizin ufkunu ve önünü açmak için çeşitli şehirlere ve ülkelere ziyaretler gerçekleştiriyoruz. Oralarda övünerek; ‘Gül şehriyiz, gül üretiminin lideriyiz. Dünya gül yağı üretiminin yüzde 65’nı biz karşılıyoruz’ diyoruz. Herkes, biz bu bilgileri paylaştıkça şaşkınlık içerisinde bizi dinliyor. Başta Fransa olmak üzere gül yağını birçok ülkeye bizim sattığımızı anlatıyoruz. Ancak biz bu satışı ortalama 30 milyon dolara gerçekleştiriyoruz. Sattığımız ülkeler ise bu gül yağını kozmetik ürünler halinde 3 milyar dolara satıyor. Bunu da markayla birlikte satıyor. Düşünün 30 milyon dolar nerede, 3 milyar dolar nerede? Ham madde aynı ürün aynı, burada satılan MARKA, markalaştığımız an dünyanın en iyisi olabiliriz. Kozmetikte marka, ve markalaşmaya yatırım yapılması gerekiyor. Yine Ispartamıza akredite gül laboratuarını acilen kurmamız gerekiyor. Bölgemizde endemik bitki türleri yetiştiriliyor. Neden bunun çalışmaları kendi şehrimizde yapmayalım ki?” diye konuştu.
EĞİTİM VE SAĞLIK ŞEHRİ ISPARTA
Isparta’nın gelişmesinde önemli rol oynayan eğitim ve sağlık konusunda da bilgi veren ITSO Başkan Yardımcısı Salih Sarıkaya, o konular hakkındaki düşüncelerini şu sözlerle dile getirdi; “Neden bizim şehrimiz Oxford ve Cambridge Üniversiteleri gibi olmasın? Eğitimde de marka olmalıyız. Bu şehir artık rotasını eğitim ve sağlıktan yana çizmelidir. 2. ve 3. Üniversite açılması için gerekli şartların hepsi zorlanmalıdır. Siyasiler ve Sivil Toplum Kuruluşları bunun üzerinde uzlaşmalıdırlar. Bu şehir eğitim ve sağlık şehri olma yolunda ilerliyor. Kendi ayağımıza bu konuda çelme takmayalım ve taktırmayalım. 81 bin öğrenciye yeme-içme-barınma ve sosyal hayat anlamında eğer yetiyorsak, bir, 81 bin öğrenciye daha yeteriz. Bu şehrin insanlarını, yöneticilerini ve üniversite yöneticilerini gerçekten bu konuda alkışlamamız gerekiyor. Yine bu düşüncelerim sağlık içinde geçerli. Bu şehrin ilerleyen zamanlarda Houston olabileceğini düşünüyorum. Sen iyi olursan, iyi markalaşırsan şehri büyütür ve geliştirirsin. Şehrin emniyetini ve huzurunu bozmayacak şekilde çalışmaların yapılması gerekmektedir. Daha da yaşanabilir bir Isparta için hepimizin elini taşın altına koyması gerekmektedir. Muhakkak Isparta Platformunu kurmalıyız. Şehir için ne yapılması yada yapılmaması gerekiyorsa bu platformun yapması gerekiyor. Farklı seslerin değil, güçlü sesin çıkması lazım. Birlikte rahmet ve bereket, ayrılıkta azap vardır” dedi.
İHRACATTA ÖZ KAYNAKLARIMIZ ÖNEMLİ
Isparta Ticaret ve Sanayi Odası Isparta’nın sürdürülebilir kalkınmasına ekonomik gelişimine de katkı sağladığını belirten ITSO Başkan Yardımcısı Salih Sarıkaya, Isparta’nın ihracatının tamamına yakının kendi öz kaynaklarından oluştuğuna dikkat çekti. Özellikle maden, kimyevi maddeler (gül yağı lavanta yağı gibi) ile meyve sebze ihracatının tamamının Isparta’da üretilen ve işlenen ürünlerden oluştuğunu belirten Sarıkaya, “Birçok yönüyle verimli topraklara sahip olan ilimizde ihracat potansiyeli çok yüksek ürünler mevcut. Pazar payı değerlendirildiğinde öz kaynaklarımızın pazarlanmasında ve ihracatının yapılmasında hiçbir engel olmadığını düşünüyorum. “dedi.
Isparta’nın ekonomisi güçlü iller arasında yerini alması için Ticaret ve Sanayi Odası olarak üyelerine yönelik yurtdışı iş gezileri, seminerler, bilgilendirme toplantıları gibi birçok faaliyette bulunduklarını belirten Sarıkaya, “İlimizin kalkınma sürecine katkı sağlayacak kendi öz değerlerimizi daha fazla tanıtmalı ve daha fazla pazarlamalıyız. Katma değeri yüksek ürünlerimizin çoğunu hammadde olarak ihraç ediyoruz. Ancak sanayicilerimiz ve firmalarımız araştırma geliştirme faaliyetlerine önem vererek, öz değerlerimizi daha fazla katma değerle pazarlama imkânına sahipler. Bunun için küresel pazar payını artırmalı. Daha yüksek kaliteli mallar üretmeli, kalite ve teknolojiyi artırmalıyız. Ticaret ve Sanayi Odası olarak bu konuda gereken önemi ve desteği her zaman vermeye hazırız. “diye konuştu.