Kalite ve Turizm
Kalite sözcüğü Latince Qualitas kökenli bir terimden gelmekte olup, Fransızcaya qualité olarak yerleşmiş ve Fransızcadan Türkçeye çevirisinde sözcük aynen Fransızca okunuşu olan kalite olarak geçmiştir.
Kalitenin sözcük anlamı niteliktir. Avrupa Kalite Kontrol Birliği'ne (EQQC) göre Kalite Kavramı; bir mal veya hizmetin belirli bir ihtiyacı karşılayabilmesi için yeterliklerini ortaya koyan özelliklerin bütünüdür. Bu özelliklerin bazıları dayanıklılık, şekil, boyut, biçim, ömür, kimyasal ve fiziksel özellikler, güvenilirliktir.
Bazı kalite tanımları ise kullanıcı tabanlıdır. Bu tanımlar, kalitenin kullanıcının bakış açısına, algılamasına bağlı olduğunu ifade eder. Müşteri kaliteyi ihtiyaçlarının karşılaması olarak algılar.
Kalite bu boyutta müşteri ihtiyaçlarının doğrudan karşılanmasıdır. Bir diğer boyuttan kalite, gelişmeye müsait her şey demektir. Geliştirilmeye müsait şeylerin başında insan gelmektedir. Kalite, nasıl tanımlanırsa tanımlansın kalite ve müşteri tatmini sadece müşterinin kendisine sunulan ürün ve hizmetlerinden nasıl algıladıklarına göre belirlenir.
Diğer bir ifade ile müşterinin ürünlerin arasındaki farkları nasıl algıladığı ile ilgilidir.
Özetlenirse, kalite tanımı, gerek dış ve gerekse iç müşteriyi esas alan müşteri memnuniyet prensibi, sürekli gelişimi esas alan gelişim ve geliştirme prensibi ve temel süreçlerle teması birleştiren süreç memnuniyet prensipleri esas alınarak yapılmaktadır. ( sözlük anlamı wikipedia )
Kalite kavramı, genel hatları ile iki şekilde özetlenebilir: sözlük anlamına uygunluk ve müşteri memnuniyeti...
Peki turizmde kalite nasıl olmalıdır yukarıdaki tarife uygun mu yoksa kişisel bakış açısı ile yorumlamakla mı ?
Ülkemizde genelde turizm de kalite anlayışı maalesef diğer konularda olduğu gibi kişisel bakış açısı ve yorumlamakla şekillenmektedir. Kimileri kaliteyi satmış oldukları hizmet veya ürünlerin pahalı olmasını verilen hizmet yada ürünün ne derece doğru güzel ve iyi olduğuna bakmaksızın kaliteli olduğuna kanaat etmiştir. Bu olumsuz ve doğru olmayan bir durumdur. Bunun böyle olmadığını aslında bu hikayeyi sunan kişilerde bilmektedirler lakin inanmışlar
Kalite ucuz olmak çok tüketilmek de değildir.
Bence kalite; verilen hizmet ve sunulan ürün bazında tat, görünüm, sunum, değer, saygınlık, malzeme açısından bir bütünlük ve ahenk sağlamaktır.
Basit örnekler ile süsleyelim :
Çok güzel bir mekanda yemeğe gittiniz mekan da bulunulan yer gibi çok iyi ve güzel fakat ilgi alaka ve hizmet anlatışı sıfır ...
Yada çok iyi bir menü siparişiniz var ortalama ücretini biliyorsunuz hizmet ve ilgi de çok güzel işiniz bitti hesap istediniz gelen hesap sizin tahmininizden çok çok yüksek...
Bu örneklerin hiç biri kalite yada kaliteli hizmet anlamına gelmez
Kıssa dan hisse çıkarmalıyız ve kaliteyi yakalayıp korumalıyız sonra iş işten geçince oturup düşünmek bazı şeylerin geri dönmesine yaramıyor
Sektörümüzdeki düşüşün sebeplerinden biride bence yanlış yönetilen ve sunulan kalitedir
Turizmde devamlılık esas alınmalıdır günü kurtarma yada durumdan istifade yöntemi geleceği yok eder fırsatların bitmesine sebep olur buda istihdamı bitirir göç başlar ekonomi zarar eder herşey açık yani herşey kaliteye bağlıdır
Kaliteli hizmet anlayışının yakalanması korunması ve yaşatılması umudu ile ...