Eğirdir
Gar’ını geri istiyor
YUSUF YAVUZ
Isparta'nın
Eğirdir ilçesindeki tarihi tren istasyonu ve çevresindeki yapılar, on yıl önce
tren seferlerinin kaldırılmasının ardından harabeye döndü. Eğirdirliler, 2009
yılında özelleştirme kapsamına alınan tarihi istasyonun yeniden işlerlik
kazanmasını istiyor.
AYDIN-EĞİRDİR
HATTININ SON DURAĞI
Göller
bölgesinin kalbi konumundaki Isparta'nın Eğirdir ilçesi, 1919 yılında 'Aydın
hattı Köşk-Eğridir İşletme Müdürlüğü' adıyla işletmeye açılan demiryolu
hattının son durağı olan tren istasyonuna da ev sahipliği yapıyor. Ancak seksen
yıl yük ve insan taşımacılığıyla bölge insanına hizmet veren tarihi istasyon
2001 yılında seferlerin iptal edilmesiyle kaderine terkedilmiş. Kurtuluş
Savaşında da önemli bir işleve sahip olan Eğirdir İstasyonu ve çevresindeki
yapılar, 2009 yılında özelleştirme tahtasına konularak satışa çıkarılan 25
istasyonun arasında bulunuyor. Ünlü yönetmen Atıf Yılmaz'ın Mine filmine de ev
sahipliği yapan Eğirdir İstasyonu'nun bugünkü içler acısı hali görenlerin
tepkisini çekerken, Eğirdirliler istasyonlarını geri istiyor.
EĞİRDİR'E
NOSTALJİK
TREN
YOLCULUĞU TALEBİ
Eğirdirli
Ekonomist-Gazeteci Zeki Tarhan, Eğirdir İstasyonu'nun geleceğine ilişkin bir
anket yaptıklarını belirterek, Eğirdir halkının büyük çoğunluğunun istasyonun
yeniden işletmeye açılması konusunda görüş bildirdiğini söyledi. Tarihi
istasyonun özelleştirme kapsamına alınmasının ardından Ulaştırma Bakanlığı ve
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) yetkilileriyle görüşmeler yaptıklarını kaydeden
Tarhan, istasyonun yeniden işlerlik kazanması konusunda girişimleri
sürdüreceklerini dile getirdi. Isparta-Eğirdir arasındaki demiryolu hattının
bakımının yapılarak nostaljik tren yolculuğuna açılması gerektiğini savunan
Tarhan, "istasyon ve çevresindeki yapılar tarihi dokusu korunarak geleceğe
aktarılmalı. Yemekli ve yataklı vagonların turistik amaçlı kullanıma açılması
bölgeye önemli katkılar sağlayacaktır" diye konuştu.
ATATÜRK'ÜN
BÜYÜLENDİĞİ
EĞİRDİR
MANZARASI
Atatürk'ün
trenle yaptığı ziyaret sırasında tarihi demiryolu köprüsü üzerinde treni
durdurarak Eğirdir'in güzelliğinden çok etkilendiğini ve "Ne muhteşem
manzara" sözleriyle beğenisini dile getirdiğini anlatan Tarhan, mimari
dokusuyla da dikkat çeken Eğirdir İstasyonu'nun bir an önce bu görünümden
kurtarılması gerektiğinin altını çizdi.
RANT
BEKLENTİLERİ VAR
İstasyon
çevresinin ranta kurban edilmesinden endişe ettiğini de dile getiren Tarhan,
"yerel yönetimlerin de buradan rant beklentileri var. Eğer böyle olursa
çok yazık olur. Eğirdir Gölü çevresinde imar alanlarına kısıtlama getirildiği
için bu bölgeyi inşaata açmak istiyorlar" iddiasında bulundu.
EĞİRDİR
İSTASYONU
TERKEDİLMİŞLİĞİ
HAKETMİYOR
Devet
Demir Yolları 1. Bölge Eğitim Müdür Yardımcısı ve Sirkeci Garı’ndaki İstanbul
Demiryolu Müzesi’nin kurucusu Ruhan Çelebi de Eğirdir İstasyonu'nun demiryolu
tarihi açısından çok büyük önemi olduğuna işaret ederek, pek çok tarihi
istasyonla ortak kaderi paylaşan Eğirdir İstasyonu'nun bu terkedilmişliği
haketmediğini dile getirdi. Eğridir Gar Şefliğinin tümüyle kapatılmadan önce
sadece askeri nakliyata açık bırakıldığını belirten Çelebi, istasyonun
kapatıldığı 2001 yılından önceki beş yıla ait yolcu ve yük taşımacılığına ait
bilgiler verdi. 1997 yılında 8751 yolcu ve 125 ton yük taşındığı bilgisini
veren Çelebi, bu rakamların 2001 yılında 2796 yolcu, 145 ton yük olarak
kaydedildiğini söyledi.
DEMİRYOLU
MİRASI YAŞATILMALI
TCDD'nin
kurum kültürünün yaşayabilmesi ve demiryolu mirasımızın yok olmaması için
demiryollarına bir bütün olarak sahip çıkılması gerektiğinin altını çizen
Çelebi, "istasyonlar kapatılmamalı kapatılması gerekiyorsa da başka bir
biçime dönüştürülmeden olduğu gibi korunmalı, yaşanan tarihi olayların
anlatıldığı bilgilendirici panolar yapılmalı. Yolcu ve yük taşımacılığı çok
haklı ve bilimsel gerekçelerle yapılamayacaksa TCDD emeklileri ve demiryolu
seven gönüllü grupların, derneklerin desteği ile bu güzergahlar demiryolu
mirasını geleceğe taşıyacak müze ve nostaljik turlarla yaşatılmalıdır"
diye konuştu.
'ONURLU
BİR GEÇMİŞ SATILABİLİR Mİ?'
Yolcu
ve yük taşımacılığından vazgeçilse bile bu kadar doğal ve tarihi güzelliğin bir
arada olduğu bu güzergâhta yapılacak buharlı turların sadece Türkiye'deki tren
severlerin değil dünyada da ilgi uyandıracağını savunan Çelebi, "Yakın
demiryolu geçmişimizde Cumhuriyetin kazanımlarının üstünde bir başarı
olmadığına göre hatıraları bellekten kazımak sağlıklı bir davranış değildir.
Geçmişinize, anılarınıza değer biçebilir misiniz? Bu kadar onurlu bir geçmiş
satılığa çıkarılabilir mi? Kendi haline terk edilmiş bu binanın restore
edilmesi tarihi kimliğinin yazılarak öneminin gelecek kuşaklarca da
bilinmesinin sağlanması demiryolcuların görevidir" dedi.
'GAR
TCDD'YE İADE EDİLSİN'
Kaderine
terkedilerek tartışmalara konu olan Eğirdir İstasyonu hakkında bir
değerlendirme yayınlayan Kent ve Demiryolu Dergisi ise, istasyonla ilgili
yapılan anketin ve yerel basında yürütülen kampanyanın sonuçlarına değindi.
Değerlendirmede, "Eğer anket sonucuna ve yöre halkının özlemine cevap
verilmek isteniyorsa ÖİB Eğirdir Gar üzerindeki tasarruf hakkından vazgeçerek
Eğirdir Gar'ı TCDD'ye iade etmelidir. TCDD'de tren işletmeciliği nasıl
yapılacağını en iyi kendisi bilmektedir. Suyu bulandırmaya gerek yoktur. Kent
ve demiryolu yürütmesi olarak Eğirdir Garın açılmasını Pamukkale ekspresinin
tekrar sefere konularak Burdur Isparta ve Eğirdir bağlantılarının hayata
geçirilmesini istiyor ve destekliyoruz" görüşüne yer verildi.