TİCARET -9-
HERŞEY KİTAPLARDA YER ALMAZ
İşletme kitaplarında kurallara uygun olarak işletmeciliğin nasıl yapılacağını, alışverişin kurallarını gösterir. Kitaplarda yazılmayan başka şeylerde var. İnsan ilişkileri, davranışlar, davranışın beyinsel temelleri, özellikle beyinle ilgili konular; son on ve on beş yılın araştırmalarıdır. İletişim, reklam, algı bunlar insanın satın alma davranışını etkileyen unsurlardır. Ayrıca olumsuz koşullar, piyasa davranışları, yeni ürünler, bunlar tecrübe ile elde edilecek deneyimlerdir. İşletmelerde bilgisayar kullanımları bunların faydaları, internet ile alışverişte rekabet bunlar göz önünde bulundurulması gerekli konulardır. İşletmecilik yapacak kişilerin, piyasayı tanıması ve biraz tecrübe kazanmaları faydalı olacaktır.
SATICI VE ALICI
Satış bir iletişimdir. Beceri gerektirir. Satıcı aynı zamanda alıcıdır. Kendinize nasıl davranılmasını istiyorsanız siz de öyle davranın. İçten olun rol yapmayın. Empati kurun. Dostluk başkadır alışveriş başkadır. Profesyonel dostluklarla, ahbaplıklar farklıdır. İşe, müşteriye saygı duymak gerekir, güven gerekir. Alıcılar (müşteriler); yavaş, hızlı, ilişki odaklı ve sonuç odaklı olabilir. Herkesin iletişim tarzı değişiktir. Gerektiğinde alıcı da satıcı da özür diler. Satıcı ile alıcı ile ilişkisi satın alma ile başlar, alışverişte satıcının sorusu can alıcı olmalıdır. Alıcının karşı yanıtı değerlendirilir. Alıcı daha iyi bir karşılık beklerse dikkate alınmalıdır. Sonuçta her iki tarafta kazançlıdır. Müşteri ile doğru iletişim kurulması için geribildirim gereklidir. Müşteriye yakın olunduğunda sonuç iyi olacaktır. Satış gerçekleştiğinde kapanışı kısa tutmalıdır. Anlaşmazlıklardan uzak durulmalıdır.
ALIŞVERİŞİ BASİTLEŞTİRİN
Alışveriş, alacağınız ürünün çeşidi, markası, kullanım özellikleri, fiyatı, bayi sayısı arttıkça ya da çeşitlendikçe seçim zorlaşır. En mükemmeli aramak için verdiğiniz savaş sizi strese sokabilir. Bir de alışveriş sonrası pişmanlığınız ve diğerleriyle kıyas devreye girerse içinden çıkılmaz hale gelebilir. Beyin, aynı zamanda yaklaşık 10 milyon veri (duyu) işler. Bilinçli ele alınabilecek girdi sayısı yaklaşık 40’tır. Aynı anda değerlendirilebilecek veri 7+/- 2’dir. Yani kısa bellek uzunluğu kadardır. ‘Kılı kırk yararak’ yapılan alışveriş sizi mutsuz kılabilir. Mümkün olduğunca alışverişi basitleştirin. Güvenebileceğiniz ortamlardan alışveriş yapmakta yarar var. Bu şekilde memnuniyet dereceniz çoğalacaktır. Stres azalırken mutluluk artacaktır.
SONUÇ
Günümüzde ticaret (bilgisayar gibi) teknolojik aygıtları kullanmayı gerektiren, çevreye duyarlı, insan sağlığına önem veren, maliyeti azaltan kısa vadeli kar yerine uzun vadeli istikrarı gerektiren; aynı zamanda son bilimsel gelişmeler ışığında akla hitap eden bir konuma gelmiştir. İşletme kuracak olanları, uluslar arası gelişmeleri dikkate alma, büyümeye odaklanma gibi konular beklemektedir. Özellikle sermayeden önce akıl gerektiren işletmelerin bir uz görüşü (vizyonu) olması gerekmektedir. Gelişmeleri takip ederek insanı mutlu edecek girişimlerin önemi büyüktür.