-7-
III BÖLÜM -5-
1. Milli Mücadele’de Antalya – Eğirdir Hattı ve Eğirdir Bahriye Müfrezesi :
Ulusal Kurtuluş Savaşı’nın başladığı günlerde “Milli Hükümet” in emrinde 2 küçük ganbottan başka faal gemi yoktu. Zamanla ve bin bir güçlükle sağlanan küçüklü büyüklü teknelerle kurulan taşıt filosu, 4 yıla yakın süren bu amansız savaş boyunca düşmanın tüm kıyılarımıza koymuş olduğu ablukaya ve sürekli kontrole rağmen,kahraman halkımız, ordumuzun ihtiyacı olan malzemeyi temin yolunu bulmuş, istenen yere ulaştırmıştır.
Antalya Eğirdir Hattı, lojistik destek yollarının en önemlilerinden biriydi. O olağanüstü günlerde Batı Cephesi’ne gönüllü olarak gitmek için Antalya – Eğirdir Hattı’nı kullanan Teğmen İbrahim Sorguç anılarında:
( Özetle) “... Sakarya Meydan Savaşları’nda subay kaybı çok yüksek olduğundan ordumuzda meydana gelen bu subay açıklığını doldurmak için bütün Yedek Subaylara yapılan çağrıya uyarak 26 Ağustos 1921 günü Antalya’dan yola çıktım. Batı Cephesinde halen savaşmakta olan ağabeyimin, Antalya’daki ailemin yanında kalmaklığım konusunda yaptığı ısrarları kabul etmeyerek Milli Ordu’ya katılacağımı bildirdim. Bu günlerde Antalya’dan cepheye her gün sevkiyat var. Benimle birlikte cepheye hareket edecek dört Zabitle birlikte bize tahsisi edilen yaylı arabaya eşyalarımı yerleştirdim. Uğurlamaya gelenlerin zafer ve selamet dilekleri arasında Antalya’dan hareket ettik.
Birinci Dünya Savaşında Filistin Çöllerinde ve daha sonra Mısır’daki dikenli tellerin arasında geçen 5 senelik askerlik ve esirlik hayatımdan sonra bu ikinci fırtına bakalım ne vakit duracak?..
Bizde artık ne gençlik ne de gelecek kaldı. Ne yapalım, bizim gençliği de siperlerde çürümek mukaddermiş !..
29 Ağustos 1921 günü Burdur’a vardık. Oradan da Baladız’a geçeceğiz. Baladız’dan da trenle Eğirdir’e gideceğiz. Saat 8.00’ da yola çıktık. Baladız – Eğirdir arasını 3 saatte aldık. Tren Eğirdir’e varmadan evvel yüksekçe bir dağdan aşağı iniyor ve tehlikeli bir köprü üzerinden istasyona ulaşıyordu. Eğirdir Kasabasının trenle yukardan aşağı görülen manzarası gayet hoş. Bu gölde kasabaya yakın mesafede iki ada var: Nis ve Can adaları. Bu adalar şimdilik mahkumlara sürgün yeri olmuş. İstiklal Mahkemeleri’nin, harbin devamı süresince zorunlu ikamete mahkum ettiği şahısların bazıları burada. Adalar bu göle müstesna bir güzellik veriyor. Kasabanın sokakları gayet dar ve kötü. Eğirdir Gölü oldukça büyük. İçinde Şimendifer Kumpanyası’nın vapurları var. Bu günlerde Afyonkarahisar’ın düşman elinde bulunması nedeniyle her çeşit sevkiyat Eğirdir – Akşehir - Konya yolu ile yapılmakta.
Günlerden 30 Ağustos 1921.
Eğirdir’den cepheye gidecek Zabit çoğaldı. 10 kişi kadar olduk. 600 kadar da er var. Erleri mavnalara bindirerek vapurumuza bağladılar. Hava son derce sakin. Tam üç saatlik bir göl seyahatinden sonra Höyük iskelesine çıktık. Burada yolcu ve nakliyat yapmak için arabalar vardı. Akşehir’e kadar insan başına 275’er kuruşa pazarlık ederek saat 14.00 de hareket ettik...” [*]-[21]
Yedek Teğmen İ.Sorguç, 80 yıl öncesi Antalya – Eğirdir Hattını işte böyle anlatmaktadır.
İtalyanlar bu bölgeyi 1 Haziran- 5 Temmuz 1921 tarihleri arasında boşaltmalarından sonra Antalya - Eğirdir hattında çok yoğun nakliyat ve sevkiyat hareketi görünmeğe başlandı. [22]
___________________
[21]- Erdoğan Sorguç – İstiklal Harbi Hatıratı, Yd.P.Tğm. İbrahim Sorguç S.91-92-93-94
[22]- Türk İstiklal Harbi Deniz Cephesi ve Hava Harekatı S.54
[*] – İbrahim Sorguç: 1897 yılında Antalya’da doğdu. Darülmuallim’in 3. Sınıfında okurken 1. Dünya Savaşı çıkması üzerine askere gitti. Erenköy İhtiyat Zabiti Namzetleri Talimgahından 3 Eylül 1917 günü İhtiyat Zabiti olarak mezun oldu. Ve bu sırada Filistin Cephesinde savaşan 8. Ordu emrine verildi. 21 Eylül 1918 günü kızgın kum çölleri üzerinde yapılmakta olan “Nablus Meydan Muharebesi” sırasında İngilizlere esir düştü. 2 yıllık esaretten sonra yurda dönebildi. Bu kez de son Yurt Toprağını savunmak için gönüllü olarak Milli Mücadeleye katıldı. 1937 yılında Eğirdir Ziraat Bankası Müdürlüğü görevinde bulundu. Bu anılarını 1921-1922 ve 1923 yıllarında cebinde taşıdığı defterine hiç aksatmadan tam 736 gün boyunca not aldı.
devam edecek