-6-
BİRİNCİ BÖLÜM -4-
8 Kasım 1921 gününden itibaren göreve başlayan Eğirdir Menzil Hat Komutanlığı Antalya ve Akşehir’den getirilen her çeşit askeri araç gereci, yiyecek ve giyim maddelerini, yakacak ve sıhhi malzemeyi aşağıdaki menzil hatlarından Batı Cephesine ulaştırdı.
(İlgili Kroki Genelkurmay Başkanlığı Türk İstiklal Harbi 2. cilt, BATI CEPHESİ, 6. kısım I. kitap kroki 38 den, Eğirdir ve yöresinde gözlemlere dayanan değişiklikler yapılarak çizilmiştir.)
Bu sırada Eğirdir Gölü’nde ulaşım hizmetlerinde kullanılan Fransız Şimendifer İşletme Kumpanyası’na ait yüz tonluk Mersin Römokör’ü, 51 tonluk mavnalar, Eğirdirliler’e ait 57 ton kapasiteli 5 mavna ve 20 kayık bulunuyordu. [16]
1922 yılı Mart ayı içinde de Antalya’dan 3 büyük sandal ve 4 tonluk bir motorlu getirildi. Bunlara ek olarak da 20 – 25 tonluk iki motorlu römorkör ile 15 metre boyunda bir motorlu teknenin yapımına başlandı. Eğirdir Gölü İşletme İmtiyazı da Fransız Kumpanyası’ndan alınarak Genelkurmay Başkanlığı’na devredildi. [17]
1922 Mayıs ayı başından itibaren de Eğirdir Bahriye Müfrezesinin personel kadrosuna 3 deniz subayı, 1 çavuş, 5 marangoz, 3 kalfa, 1 nakkaş ve 1 kalafat atandı. [18]
Temmuz ayı başından itibaren çok yoğunlaşan trafik nedeniyle müfreze emrine 40 er ve 9 usta işçi daha eklendi. [19] Eğirdirli, Gelendostlu vatandaşlarda çoluk çocuk, kadın erkek demeden bu taşıma işlerinde gönüllü olarak çalışmağa başladılar. [*]
Binbaşı Hulusi ve Yüzbaşı Zeki’nin komutanlığında [20] bu yiğit insanlar Eğirdir’in sert esen poyraz ve lodosuna aldırmadan her gün Aşağıkaşıkara ve Höyük iskelelerine 180 – 200 ton nakliyat yapmağa başladılar.
________________
[16]- Türk İstiklal Harbi Deniz Cephesi ve Hava Harekatı, C.5 S.72
[17]- a.g.e. S.72
[18]- a.g.e. S.72
[19]- Erol Mütercimler, Kurtuluş Savaşına Denizden Gelen Destek, Kuvayı Milliye Donanması S.237 - 238
[20]- a.g.e. S.239
[*] – 92 yaşındaki Kazım Kartal’la 22 Temmuz 1987 günü yapılan konuşmalar.
devam edecek