1. BÖLÜM
BİLGİSAYAR UYGULAMALARI
Bir bilgisayar, insan beyin gücü ile yapılabilen ya da kısa sürede yapılamayan işleri üstlenebilir. Bilgi depolama yanında, tasnifleme yada sorgulama yapabilmektedir. Karmaşık hesaplamalar, uzay zaman ilişkileri, yapay zeka uygulamaları bilgisayarla yapılabilmektedir. 1980’lerde bilgisayarla tavla oynamak saatler alabiliyordu. Bilgisayarın hamlesini beklemek uzun sürmekteydi. Bilgisayarın kapasite sınırı vardı. Bugün bilgisayarda hız ve kapasite oldukça yüksektir. Yapay zeka uygulamalarının alanı genişlemiştir. Tavla, mangala, satranç gibi yapay zeka oyunları hızlı bir şekilde oynanabilmekte hatta insan rakibine üstünlük sağlayabilmektedir. Yol sinyalizasyon, radar, uçak similasyonu gibi çeşitli uygulama sahalarında yapay zeka kullanılmaktadır.
YAPAY ZEKA
Yapay zeka, insana özgü bazı niteliklerin bilgisayar ortamında ele alınması ve kullanılmasıdır. Bir Türk oyunu olan mangala yapay zekaya örnektir.
Sezgiler, akıl yürütme, mantıksal çıkarım, öğrenme gibi insanın temel özellikleri; bilgisayarlar tarafından kullanılabilir. Kısacası doğal zekanın bilgisayar ortamında kullanılmasıdır. Mantık bilmeceleri, strateji oyunları bugün bilgisayarlar için zor değildir. Bilgisayarların doğal dil işleme yeteneklerinden söz edilebilir. Anlayışlı uçtan (klavye’den) yazılan bir doğal dil, bilgisayar tarafından anlaşılabilir ve gereği yerine getirilebilir. Örneğin; LISP (List Programing) mantıksal dili, ağaç tipi yapıların işlenmesinde kolaylık sağlamaktadır. Yapay zeka uygulamalarından örüntü tanıma, bir bütünü oluşturan parçaların tanınması Gestalt psikolojisinin temelidir. İnsan beyninin başlıca işlevlerinden olan öğrenme, bilgisayar tarafından da kullanılabilir. Yapay sinir ağları (hebb teorisi) şeklinde mantıksal eşik (uyarı eşiği) kullanılarak öğrenme gerçekleştirilebilir. İnsan, bilgisayar etkileşimi ile anlayışlı uç üzerinden yazı ya da ses iletişimi ile konuşulabilir.
devam edecek