2017 Yılı İl Özel İdaresi Hesapları İncelendi
İl Genel Meclisi Denetim Komisyonu Raporu Oy Birliği İle Kabul Edildi.
İl Genel Meclisinin kendi üyeleri arasından seçtiği Denetim Komisyonu Raporu İl Genel Meclisinin bugün yapılan toplantısında İl Genel Meclis üyesi Fevzi Özdemir tarafından okunarak, oy birliği ile kabul edildi.
Fevzi Özdemir, Galip Akyol, Kadir Heybeli, Serdar Kaya ve Mehmet Ceylan Erdön’den oluşan komisyon raporunda şu görüşlere yer verildi:
GENEL TESPİT VE ÖNERİLER
İlimiz Özel İdaresinin 2017 yılı gelir-giderleri ile hesap ve işlemleri incelenmiş olup, eksik ve noksan görülen hususlar aşağıda görüldüğü şekilde tespit edilerek gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Harcama evraklarının Mahalli İdareler Harcama Belgeleri Yönetmeliğine uygun olarak genellikle doğru olarak hazırlandığı, 1993/6 ve 2002/1 Nolu Tahsilat İç Genelgelerine göre vergi borcu ve SGK sorgulamalarının yapıldığı görülmüştür.
24.01.2017 tarih ve 247 nolu yevmiye ile Mehmet Ali Özer’e İlimiz Eğirdir Prof. Dr.Turan Yazgan Anadolu Lisesi Binası Güçlendirme taahhüdünde yapımı devam eden 145.000,00 TL sözleşme bedelli yapım işinin yaklaşık maliyetinde olmamasına rağmen bina etrafına tretuvarları, bina iç ve dış cephe boyalarının tamamının ve diğer imalatlarının %10 keşif artışı dahilinde yapıldığı görülmüştür.
Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin görevlendirilmeleri, Yetkileri, Denetimi ve Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği 7. maddesindeki, Muhasebe birimleri dışında görev yapan Muhasebe yetkilisi mutemetleri tarafından tahsil edilen ve yedi günlük süre beklenmeksizin yatırılması gereken 2017 yılında 2.800,00 TL tutara aşılmadığı, tahsilatların muntazamca bankaya yatırıldığı görülmüştür.
Kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen sosyal tesislerin muhasebe uygulamalarına dair esas ve usuller hakkındaki yönetmeliğin 12. Maddesi hükümleri gereğince her bir sosyal tesis belirlenen yıllık gayrisafi hasılat tutarlarını aşmadığından işletme hesabında defter tuttukları bu defterlerin aynı yönetmeliğin 21. maddesinde belirtildiği gibi sosyal tesis yöneticileri tarafından sayfaları numaralandırılmış ve her sayfası mühürlenerek tasdik edildiği görülmüştür.
Lokal ve Berber işletme defterleri ayrı ayrı, Kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen sosyal tesislerin muhasebe uygulamalarına dair esas ve usuller hakkındaki yönetmeliğin 12. Maddesi hükümleri gereğince her bir sosyal tesis belirlenen yıllık gayrisafi hasılat tutarlarını aşmadığından işletme hesabında defter tuttukları bu defterlerin aynı yönetmeliğin 21. maddesinde belirtildiği gibi sosyal tesis yöneticileri tarafından sayfaları numaralandırılmış ve her sayfası mühürlenerek tasdik edildiği görülmüştür.
Kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen sosyal tesislerin muhasebe uygulamalarına dair esas ve usuller hakkındaki yönetmeliğin 12. Maddesi hükümleri ğeregince her bir sosyal tesis belirlenen yıllık gayrisafi hasılat tutarlarını aşmadığından işletme hesabında defter tuttukları bu defterlerin aynı yönetmeliğin 21. maddesinde belirtildiği gibi sosyal tesis yöneticileri tarafından sayfaları numaralandırılmış ve her sayfası mühürlenerek tasdik edildiği görülmüştür.
2016 yılından devir eden borçların büyük bir kısmının tahsil edildiği görülmüştür.2018 yılında sosyal tesislerde kullanılacak işletme defterlerin tasdik edildiği görülmüştür.
SONUÇ VE KANAATLER
Sayıştay Başkanlığı ve Maliye Bakanlığı uzmanlarınca tespit edilen hususlara dikkat edilmesi ve gereğinin yapılması sağlanmalıdır.
İl Genel Meclisi Denetim Komisyonu ve Sayıştay Başkanlığı Denetçilerince de vurgulanan İç Denetçi kadrosuna, boş bulunan Hukuk Müşavirliği kadrosu ile Muhasebe Yetkilisi kadrosuna mevzuat hükümlerinde belirtilen niteliklere sahip personellerin atamasının yapılması sağlanmalıdır.
İl Özel İdaresinde emekliliğe hak kazanmış personel sayısının fazla olması nedeniyle; personel planlanmasının yapılması sağlanmalıdır.
Yapım işleri genel şartnamenin 24. Maddesinde; Yapım sözleşmelerinde ön görülmeyen durumlar nedeniyle bir iş artışının zorunlu olması halinde artış konusu iş ;
a) Sözleşme esas proje içinde kalması,
b) İdareyi külfete sokmaksızın asıl işten ayrılmasının teknik veya ekonomik olarak mümkün olmaması
Şartıyla, anahtar teslimi bedelle ihale edilen yapım işlerinde sözleşme bedelinin %10’una kadar oran dahilinde, süre hariç sözleşme ve ihale dökümanındaki hükümler çerçevesinde aynı yüklenicilere yaptırılabilir.” Denilmektedir. Bu hususa dikkat edilmelidir.
İdare tarafından Kanunun 21 ve 22 nci maddelerindeki parasal limitler dahilinde yapılacak harcamalar için bütçelerine konan yıllık toplam ödenekleri üzerinden her biri için ayrı ayrı % 10 oranını hesaplayacaklardır. Bu nedenle ödenek kontrolünün yapılması sağlanmalıdır.
Mükellef olmayan ve vergi numarası bulunmayan üretici durumundaki kişilerden alınan ürünler için gider pusulası düzenlenerek mal alınması, ödemesinin banka aracılığı ve harcama pusulası düzenlenerek yapılması sağlanmalıdır.